چانگان لامور معرفی شد، شانس حضور در بازار ایران

چانگان نخستین تصاویر رسمی از سدان جدید لامور (Lamore) را منتشر کرد. این خودرو که در بازار داخلی با نام ییدا (Yida) به فروش خواهد رسید، به‌خوبی پیشرفت چینی‌ها در زمینه طراحی را به نمایش می‌گذارد. همانند سری یونی، چانگان لامور نیز طراحی پویا و مدرنی دارد و احتمالاً جوانان بیشترین مشتریان آن را تشکیل خواهند داد. این خودروی 170 اسب بخاری در سرزمین مادری به مصاف چری آریزو 8 خواهد رفت. با توجه به شرایط موجود، بعید نیست پای این خودرو به خیابان‌های کشور ما نیز باز شود.

طراحی بیرونی و ابعاد چانگان لامور

سدان خوش‌استیل چانگان لامور طولی برابر با 4770 میلی‌متر و عرضی برابر با 1840 میلی‌متر دارد. ارتفاع آن 1440 میلی‌متر است و فاصله محوری هم به 2765 میلی‌متر می‌رسد. با چنین ابعادی باید گفت لامور در مقایسه با مدلی مثل تویوتا کرولا 140 میلی‌متر طول بیشتری دارد، اما نسبت به کمری 115 میلی‌متر کوتاه‌تر است.

از لحاظ سبک طراحی می‌توان چانگان لامور را همزاد Uni-V توصیف کرد. جلوپنجره بزرگ و عریض این سدان جدید فاقد فریم است و چراغ‌ها قابی باریک و کشیده دارند. در طرفین سپر و زیر جلوپنجره ورودی‌های حجیم هوا، جریان هوا را به‌سمت رادیاتور و لنت‌های ترمز هدایت می‌کنند. البته مشخص نیست که شکاف‌های مثلثی‌شکل طرفین سپر تزئینی هستند یا واقعاً باعث انتقال جریان هوا می‌شوند.

در نمای جانبی قوس زیبای انتهای سقف اولین چیزی است که جلب توجه می‌کند. رینگ‌های زیبای 18 اینچی، دستگیره‌های در کشویی و اسپویلر کوچک موجود روی در صندوق‌عقب دیگر ویژگی‌های جالب چانگان لامور در نمای جانبی هستند.

چانگان لامور در نمای عقب نیز طراحی جذابی دارد. فرم چراغ‌های اصلی این خودرو تا حدودی محصولات مرسدس بنز را در ذهن تداعی می‌کنند. سپر دارای ساختاری عضلانی است و دو خروجی اگزوز بزرگ در دو طرف آن به‌چشم می‌خورند. به‌نظر می‌رسد این خروجی‌ها جنبه تزئینی دارند.

طراحی داخلی لامور

در داخل کابین، شباهت‌های چانگان لامور با اعضای سری یونی بیشتر می‌شود. داشبورد این خودرو در قسمت میانی میزبان یک نمایشگر بزرگ عمودی برای مدیریت سیستم اینفوتینمنت است. این سیستم از فرمان‌های صوتی و ژست‌های حرکتی نیز پشتیبانی می‌کند و راننده می‌تواند از این طریق به مدیریت امکانات بپردازد.

غربیلک فرمان چانگان لامور فرمی بیضی‌شکل دارد. در پشت این فرمان عجیب‌وغریب یک نمایشگر دیجیتال عریض اطلاعات مورد‌نیاز راننده را در اختیار وی می‌گذارد. نکته جالب اینکه لامور یا ییدا به سیستم پایش هوشیاری راننده نیز مجهز است. درصورت تشخیص عدم تمرکز، این سیستم با پخش اخطارهای صوتی به راننده هشدار می‌دهد. این خودرو از امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع تک‌ناحیه‌ای، دریچه اختصاصی تهویه برای سرنشینان عقب، صندلی‌های جلوی برقی، سقف پانورامیک و دوربین 360 درجه سود می‌برد.

مشخصات فنی چانگان لامور

همانند شمار زیادی از خودروهای چینی، در زیر کاپوت چانگان لامور یک موتور 1.5 لیتری از خانواده Blue Core قرار دارد. این موتور توربوشارژ به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است و 170 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه به‌سمت چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. چانگان می‌گوید نسخه مجهز به موتور 2 لیتری از لامور نیز در آینده راهی بازار خواهد شد.

قیمت و زمان عرضه

آن‌طور که چینی‌ها اعلام کرده‌اند، فروش لامور از نیمه دوم سال 2023 در سرزمین مادری شروع خواهد شد. انتظار می‌رود این خودرو همانند رقیب مستقیم خود، یعنی چری آریزو 8، با قیمتی بین 15 الی 19 هزار دلار به فروش برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قوانین دیدگاه