مزدا MX-30 با پیشرانه‌ی ونکل روانه بازار خواهد شد

پس از سال‌ها انتظار و شایعات، مزدا بالاخره پیشرانه‌ی روتاری خود را به‌روزرسانی کرده و قرار است مزدا MX-30 REV با موتور احیا‌شده‌ی وانکل به‌ عنوان افزایش‌دهنده برد در نمایشگاه خودروی بروکسل ژانویه ۲۰۲۳ معرفی شود. باید اشاره کنیم که این پیشرانه نقش ژنراتور را برای این خودروی جدید مزدا ایفا خواهد کرد.

البته نباید مزدا MX-30 REV با موتور روتاری ونکل را با مزدا RX-7 اشتباه بگیرید. این پیشرانه سرعت فعالیت ثابتی دارد و تنها به عنوان ژنراتور جهت شارژ کردن باتری‌های مزدا MX-30 REV به انجام وظیفه می‌پردازد. بدین ترتیب هیچ نیرویی از آن به چرخ‌ها همانند پیشرانه‌ی مزدا RX-7 انتقال نمی‌یابد. به ادعای این شرکت ژاپنی، این ترکیب مزیت‌های پیشرانه‌های برقی را با برد موتورهای درون‌سوز ارائه می‌دهد.

نقطه‌ ضعف اصلی این خودروی جدید مزدا، برد بسیار اندک آن است. طبق اطلاعات منتشر شده، مزدا MX-30 از باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی بهره می‌برد که قادر است در حالت شارژ کامل ۱۶۱ کیلومتر مسافت را طی کند. مدل تمام برقی این خودرو نیز مجهز به یک پیشرانه‌ی برقی با توان ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۱ نیوتن متر گشتاور بوده و می‌تواند در عرض ۹.۶ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد حجم پیشرانه ونکل مزدا MX-30 REV از سوی این شرکت به صورت رسمی اعلام نشده است. همچنین به طور دقیق مشخص نیست که مزدا جهت جبران افزایش وزن خودرو قدرت پیشرانه‌ی الکتریکی را هم افزایش خواهد داد یا نه.

این شرکت خودروساز ژاپنی سال ۲۰۲۰ اظهار کرده بود که در حال بررسی توسعه‌ی مدل جدید MX-30 با پیشرانه روتاری است. این کمپانی همان سال به طور رسمی آغاز توسعه این خودروی جدید را اعلام و سال ۲۰۲۱ مدل برقی بدون موتور روتاری مزدا MX-30 را در اختیار مشتریان قرار داد.

مزدا و پیشرانه‌ی وانکل از سال‌های دور رابطه بسیار نزدیکی باهم داشته‌اند. این شرکت در ابتدا گواهینامه‌ی بهره‌گیری از این نوع پیشرانه را از شرکت آلمانی NSU دریافت کرد و سپس مهندسانشان این پیشرانه را تغییر و ارتقاء دادند. خودرو کوپه اسپرت کاسمو سال ۱۹۶۴ به‌عنوان اولین خودروی مزدا با پیشرانه‌ی وانکل رونمایی شد.

البته تولید انبوه این خودرو در سال ۱۹۶۷ صورت گرفت و سپس مزدا با عرضه‌ی مدل‌هایی نظیر RX-3 و RX-3 پیشرانه‌های وانکل را در محصولات بیشتری مورد استفاده قرار داد. اما مشکلاتی چون مصرف سوخت زیاد و آلایندگی بالای پیشرانه‌های روتاری، کوپهٔ RX-8 را از خط تولید کنار گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *