ماجرای برند چند ملیتی استار باکس ؛ ابرقدرت صنعت قهوه جهان

استارباکس (starbucks) یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که بزرگ‌ترین زنجیره کافی‌شاپ دنیا را دارد. در این مطلب قصد داریم با مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه استارباکس آشنا شویم تا ببینیم این شرکت چگونه توانسته به غول صنعت قهوه جهان تبدیل شود.

طبق آمار اعلام‌شده در سال ۲۰۲۱، استارباکس ۳۳۸۳۳ کافی‌شاپ در ۳۶۰۰ نقطه ۸۰ کشور جهان دارد و یکی از باکیفیت‌ترین قهوه‌های جهان را که کاملاً از دانه‌های قهوه عربیکا تهیه‌ شده‌اند، عرضه می‌کند. آمار نشان می‌دهد استارباکس سالانه ۴ میلیارد و روزانه بیش از ۴۰۰ میلیون فنجان قهوه می‌فروشد (خود استارباکس آمار سالیانه فروش خود را ۶ میلیارد فنجان اعلام کرده است).

ظرفیت تولید هر یک از مزارع قهوه متعلق به این شرکت، ۶۸۰.۳۸ تن دانه قهوه در هر هفته و میزان شیر مصرفی کافی‌شاپ‌های استارباکس در هفته بیش از ۳۵۲ میلیون لیتر است. استارباکس سالانه ۳ درصد از کل قهوه تولیدشده در جهان را می‌خرد که محصول حدود ۴۰۰ هزار کشاورز از ۳۰ کشور جهان است که عمدتاً در قاره آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا و اقیانوسیه واقع شده‌اند.

این شرکت که دفتر مرکزی آن در سیاتل آمریکا واقع شده است، تنوع گسترده‌ای از نوشیدنی‌های سرد و گرم ایجادشده بر پایه قهوه چای و همچنین فراپوچینو و آبمیوه را در کافی‌شاپ‌های خود می‌فروشد و انواع مختلف شیرینی، ساندویچ، بستنی و تنقلات دیگر را نیز در کنار آن‌ها عرضه می‌کند. این شرکت سعی می‌کند در کافی‌شاپ‌های خود در هر کشور نوشیدنی‌ها و سایر محصولات را مطابق با فرهنگ همان کشور تهیه کنند.

در کافی‌شاپ‌های متعلق به این شرکت در سراسر جهان اینترنت وای‌فای رایگان نیز ارائه می‌شود که یکی از ویژگی‌های شاخص این کافی‌شاپ‌ها است. استارباکس حتی در حوزه فروش موسیقی، کتاب و فیلم نیز فعالیت می‌کند.

جالب است بدانید در کافی‌شاپ‌های این برند علاوه بر نوشیدنی و اغذیه، محصولات دیگری مثل لیوان‌های ماگ (لیوان‌های دسته‌دار طرح دار)، لیوان‌های تاملبر (لیوان‌های درپوش‌دار نی‌دار برای نوشیدن نوشیدنی‌های کافی‌شاپی)، اسکوپ قهوه، فرنچ پرس، بطری آب، پک نی چندبار مصرف و کیف‌های خرید کوچک نیز به فروش می‌رسد. در ضمن بستنی‌های برند استارباکس و نوشیدنی‌های سرد تهیه‌شده با قهوه آن که در بطری عرضه می‌شوند، در فروشگاه‌های خواربارفروشی معتبر آمریکا و سایر نقاط دنیا نیز به فروش می‌رسد.

استارباکس پنجمین برند تحسین‌شده توسط مجله فورچون و یکی از برترین برندها در صنایع غذایی و صنعت نوشیدنی محسوب می‌شود. آخرین درآمد سالانه اعلام‌شده برای استارباکس در سال ۲۰۲۲ ۳۱.۹۸۳ میلیارد دلار بوده و ارزش آن در حال حاضر ۱۰۱.۷۶ میلیارد دلار است. متوسط درآمد روزانه این شرکت ۶۱.۳ میلیون دلار و متوسط فروش سالانه آن ۲۲.۳۹ میلیارد دلار است.

طراحی لوگو

نخستین نسخه لوگوی این برند در سال تأسیس برند یعنی ۱۹۷۱ به دست‌تری هکلر (Terry Heckler) طراحی ani و تاکنون چندین بار تغییرات کوچکی داشته، اما طراحی اصلی آن بدون تغییر باقی‌مانده است. عنصر اصلی طراحی این لوگو شکل منحصربه‌فرد و بسیار ساده‌ای از یک پری دریایی با دو دم است.

هدف از انتخاب تصویر پری دریایی به‌عنوان اصلی‌ترین عنصر لوگوی استارباکس به تصویر کشیدن زنی زیبا و دل‌فریب به‌منظور جذب مشتریان بیشتر است. این تصویر در لوگوی امروزی شرکت در میان دایره‌ای سبزرنگ خودنمایی می‌کند. دلیل انتخاب رنگ سبز برای این دایره، اشاره ضمنی به رشد و رفاه است. طبق اطلاعات ارائه‌شده در وب‌سایت رسمی برند نام Starbucks از یکی از شخصیت‌های رمان موبی دیک (Moby Dick) یا نهنگ بحر گرفته شده که داستان دریانوردی تاجر قهوه را بیان می‌کند. استارباکس نام دستیار ناخدای کشتی صید نهنگ معرفی‌شده در رمان است.

محصولات استارباکس

استارباکس علاوه بر اینکه غول صنعت قهوه جهان محسوب می‌شود و باکیفیت‌ترین نوشیدنی‌های تهیه‌شده برپایه قهوه و همچنین باکیفیت‌ترین انواع قهوه خشک و قهوه با دانه کامل، قهوه مسافرتی، قهوه فوری را عرضه می‌کند، محصولات دیگری را تولید و عرضه می‌کند. محصولات متنوع این برند به شرح زیر است:

محصولات کم‌کالری و بدون شکر ازجمله نوشیدنی‌های تهیه‌شده با شیر خشک بدون چربی، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل شکر خام، شهد آگاو یا عسل، نوشیدنی‌های شیرین شده با شیرین‌کننده‌های ساختگی و صنعتی مثل شیرین‌کننده‌های مصنوعی برندهای سوییت‌اند لو (Sweet’n low)، اسپلندا (Splenda) و ایکوآل (Equal) و نوشیدنی‌های تهیه‌شده با شربت‌های بدون شکر با طعم‌های مختلف
فراورده‌های شیر غیرلبنی ازجمله شیر نارگیل، شیر سویا، شربت ذرت با گلوکز بالا، شیر بادام. تولید این محصولات با هدف کاهش تولید دی‌اکسید کربن ناشی از تهیه فراورده‌های شیر لبنی و همچنین تولید فراورده‌های شیر کاملاً گیاهی برای گیاهخواران انجام است.
فرآورده‌های لبنی ازجمله پنیر خامه‌ای کدوتنبل و پنیر دانمارکی
انواع شیرینی و شکلات
آب‌معدنی
قهوه فوری
قهوه‌ساز
کپسول قهوه
آبمیوه، نوشیدنی‌های سرد کافئین‌دار تهیه‌شده با دانه قهوه با طعم میوه و نوشابه‌های گازدار
نوشیدنی‌های انرژی‌زای کافئین‌دار تهیه‌شده از میوه قهوه
لیوان‌های یک‌بارمصرف کاغذی با طرح‌های مختص جشن‌های مختلف
آیتم‌های منوی کافی‌شاپ‌های استارباکس
نوشیدنی‌های سرد و گرم ایجادشده بر پایه قهوه نوشیدنی‌های و سایر نوشیدنی‌های در حال عرضه در کافی‌شاپ‌های استارباکس به شرح زیر است:

  • قهوه گواتمالا کاسی سیلو: نوعی قهوه بوداده شده به میزان متوسط همراه با رایحه لیموی مایر (نوعی لیموی پیوندی مرکب از بالنگ و میوه مرکب از پرتقال ماندارین و دارابی) و نوک کاکائو
  • انواع مختلف اسپرسو
  • انواع مختلف قهوه‌های دم‌کرده
  • انواع مختلف کاپوچینو (نوشیدنی متشکل از قهوه، اسپرسو دوبل و کف شیر بخار داده‌شده)
  • انواع مختلف لاته
  • قهوه با دانه کامل
  • انواع مختلف ماکیتو(نوشیدنی متشکل از اسپرسو شیر) ماکیتو تهیه‌شده از شیر گیاهی جو دوسر با طعم سیب، ماکیتوی کاراملی، ماکیتوی اسپرسو
  • انواع موکا (نوشیدنی متشکل از اسپرسو شیر داغ) ازجمله کافه موکا و موکای تهیه‌شده با شکلات تیره و روشن
  • انواع چای سیاه و سبز و چای گیاهی داغ و سرد با طعم‌های مختلف
  • آبمیوه با طعم‌های مختلف
  • چند نوع شیر
  • آب گازدار طعم دار
  • آب‌معدنی
  • نوشیدنی‌های تهیه‌شده از عصاره قهوه سبز و عصاره واقعی میوه‌ها با طعم‌های مختلف
  • انواع نوشیدنی‌های یخ‌زده تهیه‌شده بر پایه قهوه و نوشیدنی‌های بر پایه قهوه
  • انواع هات چاکلت
  • آب سیب کاراملی و آب سیب بخارداده‌شده
  • نوشیدنی‌های بخارداده‌شده شامل خامه کدوحلوایی، شیر بخارداده‌شده و خامه وانیلی
  • انواع مختلف فراپوچینو ازجمله فراپوچینوی وانیلی، شکلاتی، کدوحلوایی، کاراملی، موکایی با تکه‌های کوکی، فراپوچینوی ترکیب‌شده با اسپرسو، فراپوچینوی ترکیب‌شده شیر جوی دوسر با طعم سیب

غذاهای در حال عرضه در کافی‌شاپ‌های استارباکس به شرح زیر است:

چند نوع صبحانه داغ متشکل از ساندویچ‌های پروتئینی همراه با تخم‌مرغ و چند نوع گوشت ازجمله گوشت بوقلمون و بیکن و پنیر چدار و کره آووکادو
ناهار شامل ساندویچ‌های پروتئینی با گوشت بوقلمون و توصیف و ژامبون همراه با پنیر و همچنین جعبه‌های پروتئین متشکل از انواع پنیر و تخم‌مرغ
غلات شامل نان پیتا، نان کدوتنبل، نان اسپند موز، نان کدوحلوایی، نان لیموی یخ‌زده، چند نوع نان کروسان ازجمله کروسان با طعم سوسیس و ژامبون، کروسان کره‌ای، کروسان شکلاتی و کروسان بادامی، مافین و اسکون ازجمله اسکون بلوبری و کدوحلوایی و مافین کدوحلوایی و بلوبری
شیرینی‌ها ازجمله چند نوع کوکی، بیسکویت، شکلات و آبنبات
چند نوع میوه و آجیل
چند نوع آدامس ازجمله آدامس نعنایی
چیپس و پاپ کورن
پنیر رشته‌ای
گوشت بوقلمون و گاو
میان وعده‌ها و غذاهای سبک ازجمله معنی چند نوع کره بادام‌زمینی
چند نوع غذای تهیه‌شده از ماست و جوی دو سر

داستان تولد استارباکس
در سال ۱۹۷۱ جری بالدوین (Jerry Baldwin)، زیو سیگل (Zev Siegl) و گوردون بروکر (Gordon Bowker) فروشگاه کوچکی برای فروش دانه‌های قهوه را در شهر سیاتل ایالت واشنگتن که هم‌اکنون دفتر مرکزی شرکت در آن قرار دارد، باز کردند و افتتاح این قهوه‌فروشی نقطه آغاز شکل‌گیری شرکت استارباکس بود.

این سه نفر که بنیان‌گذاران برند استارباکس محسوب می‌شوند، مغازه خود را در سال ۱۹۸۳ به فردی به نام «هاوارد شولتز» (Howard Schultz) را که تا اکنون مدیرعامل اجرایی استارباکس است، فروختند. او در سفری کاری به ایتالیا از کافی‌شاپ‌های معروف میلان که قهوه اسپرسو سرو می‌کردند، بازدید کرد و تحت تأثیر فرهنگ قهوه و فضای عاشقانه و رمانتیک کافی‌شاپ‌های ایتالیا قرار گرفت. به همین دلیل پس از بازگشت از این کشور تصمیم گرفت فروشگاه دانه قهوه را به کافی‌شاپی با نام ایل جرنالی (Il Giornale) تبدیل کند و نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو را در آن عرضه کند.

او در ابتدای مدیریت خود معتقد بود برای رشد کسب‌وکار باید از دانش افراد متخصص کمک بگیرید و هم برای مدیریت امور مالی، منابع انسانی، بازاریابی و فروش محصولات و ارسال آن‌ها با پست از افراد متخصص کمک گرفت؛ اگرچه چنین رویکردی هزینه زیادی داشت؛ اما زمینه‌ساز رشد فوق‌العاده خوب استارباکس شد.

آغاز رشد شرکت
استارباکس از همان سال ۱۹۸۳ با کافی‌شاپ‌های خود به درآمدزایی رسید و در این سال ۵.۶ میلیون دلار درآمد کسب کرد و سال بعد نیز موفق به کسب درآمد ۶.۵ میلیون دلاری شد. در ضمن این برند در سال ۱۹۸۴ شرکت خرده‌فروشی «پیتز کافی» (Peet’s Coffee) را قبلاً از آن قهوه می‌خرید، به مالکیت خود درآورد و رسماً وارد حوزه فروش قهوه شد. پیتز کافی در آن زمان یک فروشگاه قهوه‌فروشی در شهر سیاتل و یک کارخانه برای بودادن قهوه داشت. میزان فروش قهوه شرکت پیت کافی در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ ۵.۵ میلیون دلار بود.

استارباکس در سال ۱۹۸۶ نیز ۶ کافی‌شاپ جدید در شهر سیاتل افتتاح کرد که فقط قهوه اسپرسو سرو می‌کردند. یک سال بعد نخستین کافی‌شاپ‌های استارباکس در خارج از سیاتل افتتاح شد. هاوارد نیز در این سال نام کافی‌شاپ‌های خود را از ایل جرنالی به استارباکس تغییر داد و شرکت خود را با این نام معرفی کرد.

افتتاح نخستین کافی‌شاپ‌های استارباکس در خارج از آمریکا

در سال ۱۹۸۷ نام استارباکس به شرکت استارباکس تغییر کرد. در این سال شعبه‌هایی از کافی‌شاپ‌های این برند در شیکاگو، ایالت ایلینوی آمریکا، ونکوور کانادا و ایالت بریتیش کلمبیا کانادا افتتاح شدند و تعداد این کافی‌شاپ‌ها به ۱۷ شعبه رسید. در این سال کل تعداد کارمندان استارباکس کمتر از ۱۰۰ نفر بود.

در سال ۱۹۸۸ استارباکس فروش محصولات و ارسال پستی آن‌ها ایالات مختلف آمریکا را آغاز کرد و تعداد کافی‌شاپ‌های این برند به ۳۳ فروشگاه شعبه رسید. از آن سال به بعد شهرت کافی‌شاپ‌های استارباکس و قهوه‌های آن‌ها به‌تدریج دهان‌به‌دهان چرخید و باعث شد تعداد این کافی‌شاپ‌ها در سال ۱۹۸۹ به ۴۶ شعبه برسد و تعدادی از آن‌ها در مناطق جنوب غربی آرام و غرب میانه آمریکا نیز افتتاح شود. درضمن در آن زمان استارباکس به رشد بسیار خوبی در دست یافت و درآمد آن در عرض ۵ سال ۱۰ برابر شد و از ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۹۸۳ به ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۸۹ رسید.

شرکت استارباکس در آن زمان سالانه ۹۰۷ کیلوگرم دانه قهوه را بو می‌داد و برای تهیه پودر قهوه آماده می‌کرد. در سال ۱۹۹۰ تعداد کافی‌شاپ‌های استارباکس به ۸۴ شعبه رسید. در سال ۱۹۹۲ ۱۳۲ کافی‌شاپ این برند در حال کسب درآمد بودند در ضمن در این سال استارباکس به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد و همین اتفاق درآمد بسیار خوب و رشد شگفت‌انگیزی را برای آن به ارمغان آورد. در این سال کافی‌شاپ‌های این برند در شهرهای سان‌فرانسیسکو، سن‌دیه‌گو، دنور و اورنج نیز افتتاح شدند در سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ تعداد کافی‌شاپ‌های استارباکس به ترتیب به ۱۶۵ و ۲۷۲ شعبه رسید.

استخدام دو ستاره دنیای تجارت
هاوارد در سال ۱۹۹۰ دو ستاره در دنیای تجارت آن زمان یعنی هاوارد بیهار(howard behar) و اورین سی اسمیت (Orin C. Smith) را استخدام کرد. هاوارد بیهار در زمان مدیریت خود در استارباکس در سال ۱۹۹۵، تعداد کافی‌شاپ‌های این شرکت را از ۲۸ شعبه به بیش از ۴۰۰ شعبه رساند (در سال ۱۹۹۴ تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ‌های استارباکس ۴۲۵ شعبه بود) و استارباکس تحت مدیریت نخستین کافی‌شاپ خود را در سال ۱۹۹۶ در ژاپن افتتاح کرد که یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخچه استارباکس بود. او در طول سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ برند استارباکس را در آسیا و بریتانیا معرفی کرد.

اسمیت هم از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ مدیرعامل استارباکس بود. در دوران مدیرعاملی او کافی‌شاپ‌های استارباکس در ۱۰ هزار نقطه جهان افتتاح شد و فروش شرکت به بیش از ۵ میلیارد دلار رسید. در ضمن او باعث شد این برند به یکی از بازیگران اصلی تجارت قهوه تبدیل شود.

کسب امتیاز استفاده از نوشیدنی محبوب فراپوچینو و همچنین تهیه و فروش آن و بازاریابی برای آن

استارباکس در سال ۱۹۹۴ با خرید شرکت کافی کانکشن (coffee connection) این امتیاز را به دست آورد و از سال ۱۹۹۶ فروش آن در بطری را آغاز کرد. فراپوچینو یک نوشیدنی سرد تهیه‌شده بر پایه قهوه است که با یخ و ترکیبات دیگری مثل موز و توت‌فرنگی تهیه می‌شود و روی آن خامه ریخته می‌شود. این نوشیدنی برای نخستین بار توسط کافی‌شاپ کافی کانکشن تهیه شد و به‌سرعت در میان آمریکاییان محبوب شد.

افتتاح نخستین کافی‌شاپ دارای گواهینامه LEED

گواهینامه LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) مختص رده‌بندی ساختمان‌ها است و به ساختمان‌های سبز دارای راندمان بالا در مصرف انرژی و بهره‌مند از فناوری‌های مورداستفاده برای کاهش هزینه انرژی اعطا می‌گردد. نخستین کافی‌شاپ استارباکس دارای این گواهینامه در سال ۱۹۹۵ در ایالت اورگان آمریکا آغاز به کار کرد. در ضمن در این سال تعداد سهام شرکت دو برابر و قیمت آن‌ها نصف شد و تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ‌های آن به ۶۷۷ شعبه رسید

آغاز افتتاح کافی‌شاپ‌های استارباکس در خارج از خاک آمریکا
در سال ۱۹۹۶ درحالی‌که تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ استارباکس به ۱۰۱۵ شعبه رسیده بود، افتتاح کافی‌شاپ‌های این شرکت در خارج از خاک آمریکا با افتتاح نخستین کافی‌شاپ این برند در ژاپن شروع شد در همان سال چنین اتفاقی در سنگاپور نیز رخ داد و فیلیپین هم در سال ۱۹۹۷ مقصد خارجی بعدی استارباکس شد.

هاوارد برای تأمین بودجه موردنیاز برای افتتاح کافی‌شاپ استارباکس در توکیو ۱۲ درصد از سهام شرکت را به مبلغ ۲۵ میلیون دلار فروخت. در اوایل دهه ۲۰۰۰ تعداد کافی‌شاپ‌های این برند در ژاپن به ۱۰۰ شعبه رسید.

ورود به حوزه تهیه بستنی

استارباکس در سال ۱۹۹۶ با مشارکت شرکت بستنی‌ساز آمریکایی دریر گرند (Dreyer’s Grand Ice Cream) شروع به تهیه بستنی با طعم قهوه با برند خود و فروش آن کرد. این بستنی تنها پس از گذشت ۸ ماه از معرفی آن به محبوب‌ترین بستنی با طعم قهوه در آمریکا تبدیل شد. یک سال بعد تعداد کافی‌شاپ‌های این برند به ۱۴۱۲ شعبه رسید که بیش از دو برابر تعداد شعبه‌های آن‌ها در دو سال قبل بود

دستیابی به فروش یک میلیارد دلاری
غول صنعت قهوه جهان در سال ۱۹۹۷ موفق به دستیابی به فروش یک میلیارد دلاری و سود خالص ۵۷.۴ میلیون دلار شد که چهار برابر سود خالص این شرکت در سال ۱۹۹۴ بود؛ البته در این سال اتفاق ناخوشایندی نیز برای این شرکت رخ داد؛ گسترش قابل‌توجه کافی‌شاپ‌های استارباکس در آمریکا باعث اعتراض کافی‌شاپ‌داران محلی شد. آن‌ها مدعی بودند استارباکس عمداً کافی‌شاپ‌های خود را نزدیک مغازه‌های آن‌ها باز کرده است تا فروش سایر کافی‌شاپ‌ها کاهش یابد.

این اعتراض‌ها در سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ توسط کافی‌شاپ‌داران در شهرهای سان‌فرانسیسکو، بروکلین و پورتلند با هدف دور کردن کافی‌شاپ‌های استارباکس از مغازه‌های خود انجام شد. این اعتراض‌ها در سال ۱۹۹۹ به‌قدری بالا گرفت که باعث تعطیلی موقت چند کافی‌شاپ در شهر سیاتل شد. در ضمن این اعتراضات گسترده فروشگاه‌های زنجیره‌ای چند برند مطرح دیگر ازجمله مک‌دونالد و نایک را نیز با مشکل مواجه کرد!

آغاز کسب‌وکار در انگلستان و روسیه

استارباکس در سال ۱۹۹۸ شرکت انگلیسی سیتل کافی (seattle coffee company)، شرکت دارای کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای را با قیمت ۸۳ میلیون دلار خرید و با تغییر نام ۶۵ کافی‌شاپ متعلق به شرکت به نام استارباکس، فعالیت خود را در انگلستان نیز آغاز کرد. تعداد کافی‌شاپ‌های استارباکس در انگلستان در اواخر سال ۱۹۹۹ به بیش از صد شعبه نرسید. استارباکس امیدوار بود با نفوذ خود ن بتواند فعالیت خود را در سراسر قاره اروپا می‌کند و بتواند ۵۰۰ شعبه در قاره اروپا افتتاح کند

غول صنعت قهوه جهان شرکت ایتالیایی تورفازیونه ایتالیا (Torrefazione Italia)، شرکت عرضه‌کننده دانه‌های قهوه و دارای کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای و شرکت آمریکایی سیتل بست کافی (seattle’s best coffee)، شرکت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی قهوه را نیز در سال ۲۰۰۳ با مبلغ ۷۲ میلیون دلار خرید و با خرید این دو شرکت توانست، ۱۵۰ شعبه به شعبه‌های کافی‌شاپ خود اضافه کنند. در سال ۲۰۰۷ نخستین شعبه کافی‌شاپ استارباکس در روسیه نیز راه‌اندازی شد.

آغاز عرضه محصولات استارباکس در فروشگاه‌های خواربارفروشی سراسر آمریکا
این اتفاق نیز در سال ۱۹۹۸ رخ داد و علاوه بر این اتفاق فروشگاه آنلاین starbucks.com نیز در این سال راه‌اندازی شد. در این سال شعبه‌های جدید در کشورهای مالزی، نیوزلند، تایوان و تایلند افتتاح شدند و تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ‌های استارباکس به ۱۸۸۶ شعبه رسید. در سال ۱۹۹۹ کافی‌شاپ‌های استارباکس در چین و کره جنوبی میز کار خود را شروع کردند.

هدف بعدی استارباکس خاورمیانه بود و در سال ۱۹۹۹ شاهد افتتاح کافی‌شاپ‌های استارباکس در کویت و لبنان نیز بودیم و در سال ۱۹۹۹ تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ استارباکس در سراسر جهان به ۲۴۹۸ شعبه رسید در سال ۲۰۰۱ باز هم کافی‌شاپ‌های بیشتری در سوئیس، اتریش، اسکاتلند و ولز نیز باز شدند و به‌این‌ترتیب ۴۷۰۹ شعبه کافی‌شاپ استارباکس در سراسر جهان ایجاد شد

ورود به حوزه موسیقی
استارباکس در سال ۱۹۹۹ با خرید شرکت آمریکایی «هیر موزیک» (hear music)، شرکت فعال در حوزه موسیقی، وارد این حوزه شد و حتی برای پخش و نشر موسیقی، همکاری خود را شرکت‌های بزرگی مثل اپل و اسپاتیفای آغاز کرد؛ حتی این شرکت در سال ۲۰۰۶ موفق به فروش ۳.۶ میلیون آلبوم موسیقی و کسب درآمد ۶۵ میلیون دلاری از موسیقی شد و ایستگاهی برای خوانندگی تفننی نیز ایجاد کرد؛ اما در سال ۲۰۱۵ با تصمیم برای توقف فروش سی‌دی‌های موسیقی، فعالیت خود در حوزه موسیقی را متوقف کرد

ورود به حوزه تجارت چای

استارباکس در دهه ۱۹۹۰ برند خود برای محصولات مرتبط با چای به نام «اینفیوژا» (infusia) را ایجاد کرده بود؛ اما در سال ۱۹۹۹ با خرید برند آمریکایی «تازو تی» (Tazo tea)، شرکت عرضه‌کننده چای‌های مرغوب و محصولات مرتبط با چای با بیش از ۵ هزار مرکز فروش، این برند جدید را جایگزین اینفیوژا کرد

استارباکس در سال ۲۰۱۲ شرکت «تیوانا» (Teavana)، شرکت آمریکایی موفق در حوزه تولید و عرضه چای را نیز با قیمت ۶۲۰ میلیون دلار خرید (این خرید گران‌ترین خرید استارباکس است)؛ البته این شرکت در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که تا سال ۲۰۱۸ تمام فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات تیوانا را تعطیل خواهد کرد. اکنون تعداد بسیار محدودی از محصولات تیوانا در فروشگاه‌های استارباکس در حال فروش هستند.

از دیگر اقدامات شاخص استارباکس در سال ۱۹۹۹ می‌توان به خرید شرکت پاسکوآ کافی (Pasqua Coffee)، شرکت دارای فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه قهوه و ساندویچ با ۵۶ شعبه بود.

راه‌اندازی وای‌فای عمومی رایگان در کافی‌شاپ‌ها

این اتفاق که در سال ۲۰۰۲ رخ داد، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخچه استارباکس بود. در ضمن در این سال شرکت «تجارت قهوه استارباکس» (starbucks coffee trading company) نیز در لوزان سوئیس راه‌اندازی شد و کافی‌شاپ‌های جدید در کشورهای آلمان، یونان، اندونزی، مکزیک، عمان، پورتوریکو و اسپانیا آغاز به کار کردند. تعداد کافی‌شاپ‌های استارباکس در این سال ۵۸۸۶ شعبه بود.

آغاز فروش اغذیه در کافی‌شاپ‌ها

این اتفاق در سال ۲۰۰۳ رخ داد. در ضمن کارمندان شرکت سخت تلاش می‌کردند تا هدف موردنظر شرکت یعنی افتتاح ۵۰۰ شعبه کافی‌شاپ در ژاپن و قاره اروپا تا سال ۲۰۰۳ را محقق کنند و همچنین تلاش برای دستیابی به هدف هاوارد یعنی افتتاح ۲۰ هزار شعبه در سراسر جهان را نیز آغاز کردند. در ضمن در این سال استارباکس دو کارخانه مختص بودادن قهوه در آمریکا در صحرای نوادا در دره «کارسون ولی» (carson valley) و آمستردام هلند تأسیس و کافی‌شاپ‌های جدیدی را در شیلی، قبرس، پرو و ترکیه افتتاح کرد. در سال ۲۰۰۳ تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ استارباکس به ۷۲۲۵ شعبه رسید.

آغاز سرو ناهار و صبحانه داغ در کافی‌شاپ‌های آمریکای شمالی
این اتفاق به دنبال مدیرعامل شدن جیم دونالد و تصمیم برای انجام این کار، در سال ۲۰۰۴ رخ داد و آیتم‌های صبحانه داغ که شامل تخم‌مرغ، پنیر روی مافین و ژاپن بود، نیز به شکل ساندویچ به مشتریان داده می‌شد. در این سال هاوارد و جیم تصمیم گرفتند علاوه بر سرور آیتم‌های قضایی در کافی‌شاپ‌ها، ارائه سرویس‌ها و فروش کالاهای مختلف نیز در آن‌ها آغاز شود. در این سال تصمیم گرفته شد تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ‌ها به ۳۰ هزار شعبه در سراسر جهان افزایش یابد و چین پس از آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار برای استارباکس شناخته شد. در ضمن استارباکس در این سال نخستین مرکز حمایت از کشاورزان خود را نیز راه‌اندازی کرد که به‌منظور اعطای وام به کشاورزان و کمک به آن‌ها برای مدیریت کاهش خطرها تأسیس شد.

آغاز برنامه آموزشی استارباکس برای باریستاها

در سال ۲۰۰۴ استارباکس برنامه آموزشی خود برای باریستاها (افرادی که در کافی‌شاپ قهوه را برای مشتریان آماده می‌کنند) یعنی «کافی مستر پروگرام» (coffee master program) را نیز معرفی کرد. این برنامه آموزشی به‌منظور تربیت باریستاهای مجرب با اطلاعات کامل و جامع در مورد تمام موضوعات مرتبط با تهیه یک فنجان قهوه از ابتدا تا انتهای این فرآیند، مثل بودادن قهوه و دم‌کردن آن و تهیه یک فنجان قهوه ایجاد شده است. استارباکس قصد دارد در آینده آکادمی قهوه را با هدف آموزش دادن چنین موضوعاتی به باریستاها تأسیس و آن را جایگزین کافی مستر پروگرام کند. در سال ۲۰۰۴ کافی‌شاپ‌های استارباکس در فرانسه و ایرلند شمالی نیز افتتاح شدند و تعداد آن‌ها به ۸۵۶۹ شعبه رسید.

خرید شرکت آب‌معدنی اتوس

استارباکس با خرید شرکت آب‌معدنی اتوس (Ethos) وارد حوزه تولید آب‌معدنی نیز شد. هدف اصلی برند اتوس فراهم کردن آب‌معدنی تمیز و ارزان‌قیمت برای جمعیت کشورهای فقیر و جهان‌سومی است و در حقیقت یک برند خیریه محسوب می‌شود. در این سال کافی‌شاپ‌های جدید در اردن، ایرلند و باهاما افتتاح و تعداد آن‌ها به ۱۰۲۴۱ شعبه رسید. در سال ۲۰۰۵ ۱۱۵۰ شعبه جدید در آمریکا افتتاح شد و تعداد شعبه‌های این شرکت به ۷۳۰۰ شعبه رسید.

خرید شرکت رقیب
استارباکس در سال ۲۰۰۶ بخش عمده‌ای از دارایی‌های شرکت آمریکایی رقیب خود یعنی «دایت ریچ کافی» (diedrich coffee) ازجمله اکثر فروشگاه‌های آن را خرید. در ضمن غول صنعت قهوه جهان در این سال فعالیت‌های زیست‌محیطی خود را آغاز و در اولین اقدام خود برای کمک به محیطزیست، ۱۰ درصد از کاغذ مورداستفاده در لیوان‌های کاغذی نوشیدنی خود را از کاغذهای بازیافت شده انتخاب کرد.

افتتاح ۱۶۰۰ شعبه جدید کافی‌شاپ و افتتاح شعبه‌های برزیل و مصر، از دیگر اقدامات شاخص استارباکس در این سال بود. در سال ۲۰۰۶ تعداد کافی‌شاپ‌های استارباکس به ۱۲۴۴۰ شعبه رسید.

عرضه اسپرسو با استاندارد جدید
استارباکس در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت چربی‌های ترانس مصنوعی مورداستفاده در اسپرسوهای خود را حذف کند و آن‌ها را تنها با دو درصد شیر عرضه کند. در این سال تعداد شعبه‌های جدید کافی‌شاپ‌های استارباکس با افتتاح شعبه‌های کشورهای دانمارک، هلند، رومانی و روسیه به ۱۵۰۱۱ شعبه رسید

خرید یک شرکت تولیدکننده تجهیزات قهوه
استارباکس در سال ۲۰۰۸ شرکت کافی اکوایپمنت (Coffee Equipment Company) را که در حوزه تولید تجهیزات تهیه قهوه فعالیت می‌کرد، خرید. اولین محصول این شرکت یک دستگاه تهیه قهوه دم‌کرده با روشی مشابه روش دستگاه فرنچ پرس و ایجاد خلأ بود. هاوارد پس از امتحان قهوه تهیه‌شده با این دستگاه که کلور 1 اس (clover 1s) نام داشت، تصمیم گرفت شرکت را بخرد و قهوه تهیه‌شده با آن را در چند شعبه کافی‌شاپ استارباکس عرضه کند.

ایجاد وب‌سایت مختص طرفداران با نام مای استارباکس آیدیا (my starbucks idea) با هدف آگاهی از پیشنهاد‌ها، نظرات و بازخوردهای حامیان این برند، ممنوعیت نگهداری‌ها مرغ‌ها در قفس و ایجاد استاندارد تولید تخم‌مرغ با مرغ‌های آزاد در آمریکا، افتتاح کافی‌شاپ‌های جدید در کشورهای آرژانتین، بلژیک، بلغارستان، جمهوری چک و پرتغال از دیگر اقدامات این استارباکس در سال ۲۰۰۸ بود. تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ‌های استارباکس در این سال به ۱۶۶۸۰ شعبه رسید

آغاز عرضه قهوه فوری

استارباکس عرضه این نوع قهوه را با هدف ارائه قهوه استارباکس به تعداد بیشتری از مشتریان خود از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. قهوه فوری استارباکس طعمی بسیار عالی دارد و بسیاری از افراد طعم این قهوه را از طعم قهوه دم‌کرده با قهوه تازه تشخیص نمی‌دهند.

تعطیلی تعداد زیادی از شعبه‌ها
استارباکس در سال ۲۰۰۹ ۹۷۷ کافی‌شاپ در سراسر دنیا را به دلیل مناسب نبودن عملکرد آن‌ها تعطیل کرد که موجب بیکاری ۱۸۴۰۰ نفر شد.

از دیگر اقدامات استارباکس در این سال می‌توان به تأسیس یک مرکز حمایت از کشاورزان در رواندا، راه‌اندازی طرح وفاداری مشتری استارباکس ریواردز (starbucks rewards) برای دادن غذا و نوشیدنی رایگان به مشتریان به‌عنوان جایزه اشاره کرد.

در طرح استارباکس ریواردز زمانی که شما بارکد عضویت خود را در اپلیکیشنی اسکن کنید، به ازای هر دلار خرید (حتی در صورت خرید با پول نقد یک ستاره دریافت می‌کنید) زمانی که تعداد ستاره‌های شما به تعداد مشخصی رسید، می‌توانید از کافی‌شاپ‌های برند غذا و نوشیدنی رایگان دریافت کنید (تعداد ستاره‌های لازم برای دریافت رایگان هر آیتمی متفاوت است)

راه‌اندازی طرح پرداخت موبایلی از طریق اپلیکیشن موبایل در زمان استفاده از دستگاه پوز برای پرداخت وجه، یکی دیگر از اقدامات استارباکس در سال ۲۰۰۹ بود. در سال ۲۰۰۹ کافی‌شاپ‌های استارباکس در لهستان و آروبا نیز افتتاح شدند و تعداد آن‌ها به ۱۶۶۳۵ شعبه رسید.

امکان‌پذیرشدن استفاده نامحدود از وای‌فای رایگان
این اتفاق در سال ۲۰۱۰ رخ داد. تعداد کافی‌شاپ‌های استارباکس در سال ۲۰۱۰ با افتتاح شعبه‌های جدید در کشورهای مجارستان، السالوادور و سوئد به ۱۶۸۵۸ شعبه رسید.

تأمین غذای رایگان برای نیازمندان گرسنه آمریکایی

شرکت از سال ۲۰۱۰ شیرینی‌ها و در سال ۲۰۱۶ تمام غذاهای فروخته‌نشده باقی‌مانده خود را در طرحی تحت عنوان اشتراک‌گذاری غذا یا فود شیر (Food share) با هدف سیر کردن گرسنگان آمریکایی با روش کاملاً بهداشتی از طریق حمل در کامیون‌های مجهز به یخچال، به بانک‌های غذای محلی منتقل می‌کند و به این بانک‌ها رایگان می‌بخشد. استارباکس در سال ۲۰۱۷ متعهد شد تا ۵ سال آینده ۵۰ میلیون وعده غذا را در راستای این هدف برای نیازمندان تأمین کند. در حال حاضر ۶۰ درصد از کافی‌شاپ‌های استارباکس در طرح اشتراک‌گذاری غذا مشارکت دارند که منجر به تأمین ۲۰ میلیون وعده غذا برای نیازمندان شده است.

طراحی و عرضه فنجان‌های قهوه کی کاپ استارباکس (Starbucks K cup)

استارباکس در سال ۲۰۱۱ این فنجان‌های قهوه پلاستیکی خود را که صافی تفاله قهوه هستند، عرضه کرد. ایجاد مرکز حمایت از کشاورزان در تانزانیا و افتتاح کافی‌شاپ‌های جدید در کشورهای گواتمالا، کوراسائو و مراکش دو اقدام مهم دیگر استارباکس در این سال بودند. تعداد کافی‌شاپ‌های این برند در سال ۲۰۱۱ به ۱۷۰۰۳ شعبه رسید.

افتتاح‌های بزرگ‌ترین شعبه کافی‌شاپ استارباکس

این شعبه در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه آلاباما افتتاح شد. در ضمن در این سال درآمد شرکت به بیش از ۱۳ میلیارد دلار رسید و ۱۴ هزار نفر در سراسر جهان استخدام کرد. رشد ۳۸ درصدی این برند در سال ۲۰۱۲ نشان داد که استارباکس آینده بسیار خوبی دارد.

تولید نخستین قهوه‌ساز

نخستین اسپرسوساز استارباکس با نام وریسمو (Verismo) در سال ۲۰۱۲ با دو کاپ پلاستیکی مخصوص نگهداری تفاله قهوه و محفظه شیر برای تهیه لاته و همچنین قابلیت تهیه شکلات معمولی از کپسول‌های قهوه، تولید و عرضه شد. در ضمن در این سال میزهای کافی‌شاپ‌های ناحیه بوستون آمریکا به شارژرهای بی‌سیم شرکت پاورمت برای شارژ گوشی‌های هوشمند مجهز شدند.

استارباکس در سال ۲۰۱۲ کافی‌شاپ‌های خود را در کشورهای فنلاند، کاستاریکا، هند و نروژ نیز افتتاح کرد و تعداد شعبه‌های خود را به ۱۸۰۶۶ شعبه رساند. استارباکس در این سال دو مرکز جدید حمایت از کشاورزان را در کلمبیا و چین نیز تأسیس کرد.

آغاز عرضه نوشیدنی‌های سرد میوه‌ای

استارباکس عرضه نوشیدنی‌های کم‌کالری دست‌ساز سرد میوه‌ای کافئین‌دار (بدون طعم قهوه) تهیه‌شده با عصاره قهوه سبز و عصاره‌های واقعی میوه خود برای رفع تشنگی و انرژی‌زایی را نیز در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد.

معرفی اسپرسوی زرد

استارباکس در سال ۲۰۱۲ این نوع جدید اسپرسو را معرفی کرد که به دلیل برخورداری از کافئین بیشتر نسبت به اسپرسو معمولی، قوی‌تر است. کافئین یک شات اسپرسوی زرد (۸۵ گرم) بیشتر از کافئین یک شات اسپرسوی معمولی (۷۵ گرم) است.

آغاز عرضه انواع نان و شیرینی

استارباکس در سال ۲۰۱۲ شرکت آمریکایی لا بلانجری (La Boulangerie)، شرکت فعال در حوزه پخت نان و شیرینی را با هدف عرضه این محصولات در کافی‌شاپ‌های خود خرید

تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین شرکت دارای کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای
استارباکس در سال ۲۰۱۳ به چنین موفقیتی دست یافت و تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ‌های آن در ۶۹ کشور جهان در ۵ قاره به ۲۰۹۸۱ شعبه رسید. رویکرد اصلی شرکت در این سال افتتاح کافی‌شاپ‌های جدید در کشورهای آمریکای جنوبی و آسیای جنوبی بود. در سال ۲۰۱۳ ۱۰ درصد از کل فروش محصولات شرکت از طریق اپلیکیشن استارباکس انجام شد.

یکه‌تاز صنعت قهوه جهان در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد هر فردی عبارت tweetacoffee را همراه با آی‌دی یکی از دوستان خود در توییتر توییت کند، می‌تواند یک کارت هدیه ۵ دلاری برای او را بخرد. ۲۷ هزار نفر در این طرح تبلیغاتی شرکت کردند و میزان فروش کارت‌های هدیه در این طرح به ۱۲۸ هزار دلار رسید.

آغاز ذکر میزان کالری نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها
استارباکس در سال ۲۰۱۳ این کار را انجام داد و میزان کالری مواد مذکور را در منوی تمام کافی‌شاپ‌های آمریکا ذکر کرد

آغاز فروش قهوه یخ‌زده و اسموتی‌های دست‌ساز

استارباکس در سال ۲۰۱۵ عرضه قهوه یخ‌زده خود را با نام تجاری کلد برو (Cold Brew) و اسموتی دست‌ساز خود با نام تجاری اولوشن فرش (Evolution Fresh) آغاز کرد. در ضمن استارباکس در این سال عرضه شیر نارگیل را نیز آغاز کرد.

راه‌اندازی طرح اعطای مدرک کارشناسی
استارباکس در سال ۲۰۱۵ طرحی تحت عنوان college achievement plan جهت آموزش عالی چهارساله کاملاً رایگان و اعطای مدرک کارشناسی (معادل لیسانس) به کارمندان واجد شرایط در کافی‌شاپ‌های خود در آمریکا را آغاز کرد .

شرکت در این سال متعهد شد تا سال ۲۰۲۵ ۲۵ هزار نفر را در این طرح آموزش دهد و به آن‌ها مدرک اعطا کند. استارباکس در سال ۲۰۱۵ کافی‌شاپ‌های خود در پاناما را نیز افتتاح کرد و تعداد شعبه‌های خود را به ۲۲۵۱۹ شعبه رساند.

آغاز تلاش با انجام فرایند بودادن قهوه با فناوری‌های پیشرفته
غول صنعت قهوه جهان این تلاش را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد. در ضمن هاوارد تلاش می‌کرد با نفوذ خود سیاست‌های مرتبط با تجارت منصفانه را برای کمک به تولیدکنندگان کشورهای درحال‌توسعه و جهان سوم و تجارت بهتر و منصفانه‌تر با آن‌ها را پیاده‌سازی کند. استارباکس در این سال تعداد کافی‌شاپ‌های خود را در ۷۵ کشور جهان به ۲۵۰۸۳ شعبه با ۳۰۰ هزار کارمند رساند.

ظاهراً هاوارد اصلاً نمی‌خواست گسترش تعداد کافی‌شاپ‌های شرکت خود را متوقف کند؛ البته او در سال ۲۰۱۷ سمت مدیرعاملی شرکت را به کوین جانسون (Kevin Johnson) واگذار کرد. استارباکس در این سال عرضه شیر بادام با طعم قهوه را نیز آغاز کرد.

در ضمن در سال ۲۰۱۶ میزهای تعدادی از کافی‌شاپ‌های آلمان نیز مجهز به شارژر بی‌سیم شدند. افتتاح نخستین شعبه کافی‌شاپ استارباکس در ایتالیا، اسلواکی، ساخت کلیپ‌های انگیزشی کوتاه ۵ تا ۶ دقیقه‌ای با هدف تشویق مردم به ایجاد تغییرات مثبت در جوامع خود و طرح شکایت با ادعای کپی‌برداری از فراپوچینو و گرفتن غرامت پانصد هزار دلاری، از دیگر رویدادهای مهم تاریخچه استارباکس در سال ۲۰۱۶ بود.

بهره‌مندی از فناوری بلاکچین
استارباکس در سال ۲۰۱۸ برای ایجاد ارتباط بین مصرف‌کنندگان قهوه و کشاورزان این محصول، از فناوری بلاک چین استفاده کرد تا از مزایای این فناوری مالی جدید بهره‌مند شود. استفاده از فناوری در ابتدا به‌صورت یک طرح آزمایشی ایجاد شد و کشاورزان کشورهای کاستاریکا، کلمبیا و رواندا با بهره‌مندی از این طرح می‌توانستند تمام مراحل تهیه قهوه از زمان آماده‌سازی قهوه تا تهیه یک فنجان قهوه را دنبال کنند.

این طرح که «دانه تا فنجان» (bean to cup) نام دارد، بر پایه بهره‌مندی از فناوری بلاکچین مبتنی بر فضای ابری ایجاد شده است و استارباکس در کنفرانس «مایکروسافت بیلد» (microsoft build) ۲۰۱۹ اعلام کرد برای پیاده‌سازی این طرح خود از فناوری سرویس بلاکچین مبتنی بر سرویس ابری آژور مایکروسافت استفاده کرده است.

در ضمن استارباکس برای متصل‌کردن دستگاه‌های قهوه‌ساز و دستگاه‌های مورداستفاده برای پودرکردن و ترکیب‌کردن قهوه‌ها به یکدیگر با استفاده از هوش مصنوعی جهت اطلاع از وضعیت سلامت این دستگاه‌ها، تشخیص عیب آن‌ها قبل از خراب شدن دستگاه‌ها و به‌روزرسانی هم‌زمان تمام دستگاه‌های مذکور با بهره‌مندی از فناوری اینترنت اشیا بدون نیاز به استفاده از روش‌های متداول آپدیت مانند آپدیت از طریق USB و همچنین پیشنهاد آیتم‌های جدید به مشتریان با بررسی سابقه سفارش آن‌ها نیز از فناوری بلاکچین ابری مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) بهره می‌برد.

 

افتتاح اتاق‌های تست در سیاتل، راه‌اندازی طرح سفارش با اپلیکیشن موبایل (starbucks mobile pay & order) با قابلیت انتخاب شعبه موردنظر، سفارشی‌سازی نوشیدنی و غذای سفارش‌داده‌شده و مشاهده زمان تقریبی دریافت سفارش، افتتاح کافی‌شاپ‌های جدید در برونئی و کلمبیا و رسیدن تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ‌های استارباکس به ۲۱۳۶۶ شعبه از دیگر رویدادهای مهم تاریخچه استارباکس در سال ۲۰۱۸ بود.

افتتاح بزرگ‌ترین کافی‌شاپ استارباکس تا سال ۲۰۱۹

استارباکس در سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین کافی‌شاپ خود یعنی «استارباکس ریزرو روس‌تری» (Starbucks Reserve Roastery) را در شیکاگو با ۲۰۰ کارمند افتتاح کرد. در ضمن در این سال خبر توقف فروش روزنامه در کافی‌شاپ‌های خود را نیز اعلام کرد. در سال ۲۰۱۹ تعداد شعبه‌های کافی‌شاپ‌های استارباکس در سراسر جهان به ۳۲ هزار شعبه رسید.

تولید نخستین کپسول قهوه (پاد نسپرسو)

استارباکس با همکاری نستله در سال ۲۰۱۹ نخستین کپسول قهوه عربیکا خود را برای تهیه سریع یک فنجان قهوه اسپرسوی با کیفیت بدون نیاز به داشتن تجربه برای تهیه قهوه خانگی، تولید و عرضه کرد.

اعلام آمادگی برای کمک مالی به استارباکس
استارباکس در سال ۲۰۲۰ درخواست خود برای دریافت کمک‌های مالی را از طریق روزنامه ایندیپندنت منتشر کرد و خوانندگان روزنامه از ۱۸۰ کشور جهان آمادگی خود برای کمک مالی را ۱.۵ میلیون مرتبه اعلام کردند.

تشکیل اتحادیه کافی‌شاپ‌های استارباکس در کشورهای مختلف
استارباکس در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت در کشورهای مختلف برای ارتباط بهتر بین کافی‌شاپ‌های خود اتحادیه ایجاد کند و این کار را با تشکیل یک اتحادیه برای کافی‌شاپ‌های شهر بوفالوی آمریکا آغاز کرد.

همکاری آمازون و استارباکس برای ایجاد فروشگاه مشترک
آمازون و استارباکس در سال ۲۰۲۱ با مشارکت یکدیگر فروشگاه مشترکی با نام Starbucks Pickup with Amazon Go ایجاد کردند که مشتریان این فروشگاه می‌توانند با بهره‌مندی از فناوری just walk out آمازون کالاهای خود را بخرند.

در ورودی این فروشگاه گیت‌های ورودی نصب شده است که مشتریان می‌توانند با بهره‌مندی از فناوری مذکور آمازون، قبل از عبور از این گیت‌ها، اپلیکیشنی را با گوشی خود اسکن کنند و گوشی خود را کنار بگذارند، سپس کالاهای موردنظر خود را از قفسه‌ها بردارند و پس از خریدشان بدون مراجعه به صندوق برای حساب کردن پول آن‌ها، مغازه را ترک کنند. پول اقلام خریداری‌شده به‌صورت خودکار از حساب این مشتریان کسر می‌شود.

ممنوعیت استفاده از نی‌های پلاستیکی
استارباکس در سال ۲۰۲۱ استفاده از نی‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف را به دلیل امکان‌پذیرنبودن بازیافت آن‌ها ممنوع کرد . این شرکت اعلام کرد برای ساخت نی‌های جدید فراپوچینو از مواد دوستدار محیط‌زیست مثل کاغذ و پلاستیک‌های تهیه‌شده از مواد گیاهی و تجدیدپذیر استفاده می‌کند و سایر نوشیدنی‌های سرد خود را با درب بدون نی عرضه خواهد کرد.

این تغییر جدید در درب نوشیدنی‌های سرد باعث کاهش ۹ درصدی استفاده از پلاستیک در آن‌ها شد. از میان کافی‌شاپ‌های استارباکس در ۷۸ کشور جهان، کافی‌شاپ‌های کره جنوبی برای نخستین بار برای فروش محصولات خود تنها از لیوان‌های کاغذی استفاده کردند. در ضمن استارباکس متعهد به کاهش زباله‌های خود به میزان ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و توقف کامل استفاده از لیوان‌های یک‌بارمصرف تا سال ۲۰۲۵ نیز شده است.

آغاز عرضه نوشیدنی‌های انرژی‌زا

استارباکس عرضه این نوشیدنی‌‌های خود را از ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ با سه طعم انبه گواوا، لیموترش تمشک و آناناس پشن فروت آغاز کرد. ۳۴۰ گرم از این نوشیدنی‌ها دارای ۹۰ کالری و ۱۶۰ میلی‌گرم کافئین است.

آغاز عرضه خامه قهوه غیرلبنی کاملاً گیاهی

استارباکس در سال ۲۰۲۲ با همکاری نستله عرضه خامه قهوه غیر لبنی کاملاً گیاهی مرکب از شیر بادام و شیر جوی دوسر را آغاز کرد. در این خامه کاملاً گیاهی از مواد آلرژی‌زا برای برخی از افراد مثل تخم‌مرغ، بادام‌زمینی، سویا و گلوتن نیز استفاده نشده است.

محکوم کردن جنگ روسیه علیه اوکراین
این شرکت جنگ روسیه علیه اوکراین را نیز محکوم کرده و اعلام کرده است تمام سود به‌دست‌آمده از کسب‌وکار خود در روسیه را صرف انجام اقدامات بشردوستانه برای اوکراین خواهد کرد!

اقدامات نژادپرستانه
موارد زیر تنها بخشی از اقدامات نژادپرستانه استارباکس هستند که باعث مطرح‌شدن انتقادات گسترده‌ای نسبت به این شرکت شده‌اند:

اخراج دو کارمند به دلیل نژاد (که تشکیل پرونده قضایی برای این شرکت را به دنبال داشت)
ترسیم نقاشی نژادپرستانه روی لیوان‌های یکی از شعبه‌های کافی‌شاپ استارباکس در ایرلند (که جریمه ۱۲ هزار پوندی برای این شعبه را به دنبال داشت)
وادار کردن دو مرد سیاه‌پوست به ترک کافی‌شاپ فیلادلفیا با متوسل شدن به پلیس و دستگیری آن‌ها
عدم اجازه به یک فرد سیاه‌پوست برای استفاده از دستشویی به دلیل اینکه چیزی سفارش نداده است
ارائه طرحی برای آغاز گفت‌وگوی نژادها با یکدیگر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *