فروش تبلتها برای پنجمین فصل متوالی کاهش داشته است
با توجه به آمار و ارقام، به نظر میرسد فروش تبلت ها اصلا آنگونه که باید مطابق میل شرکتهای سازنده پیش نمیرود و برای پنجمین فصل متوالی است که روند افولی آن ادامه دارد.
اپل در جریان گزارش مالی سه ماه سوم خود به این نکته نیز اشاره کرد که فروش آیپدها در مقایسه با سال گذشته با افتی ۱۳٫۰۶ درصدی مواجه بوده است. سه ماهی که از جولای آغاز و به سپتامبر ختم شد. به صورت کلی سال مالی ۲۰۲۲ اپل از لحاظ فروش تبلت هم در مقایسه با قبل ۸٪ افت داشته است. به نظر میرسد با فروکش کردن ویروس کرونا و حضوری شدن مجدد کسب و کارها و در نتیجه کاهش نیاز به تبلت و گوشیهای هوشمند چنین افتی در فروش کاملا طبیعی هم بوده باشد.
آمار فروش جهانی تبلت برای پنجمین فصل متوالی رشدی نداشته است
در دوران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مردم خانهنشین شدند، کودکان و نوجوانان برای شرکت در مدارس میبایست به صورت آنلاین اقدام میکردند و کارمندان ادارهجات هم به صورت غیر حضوری فعالیت خود را انجام میدادند. در نتیجه نیاز به تبلت به شکل محسوسی افزایش پیدا کرد چون این محصولات نه تنها برای بازی بلکه برای انجام کارهای اداری و تحصیلی هم مورد استفاده قرار گرفتند.
این روزها هم اگرچه ویروس کرونا همچنان در برخی نقاط جهان، افراد را درگیر کرده اما با این حال بسیاری از کسب و کارها به حالت عادی بازگشتهاند. در نتیجهی همین موضوع تقاضا برای تبلتها هم سال به سال کاهش پیدا میکند. به گفتهی تحلیلگران مؤسسهی تحقیقاتی Canalys، فروش تبلت اکنون پنج فصل متوالی است که روند رو به رشد خاصی نداشته و در بسیاری از مواقع در مقایسه با نسل قبل کاهش را تجربه کرده است. در سه ماه سوم امسال هم این میزان ۶٪ کمتر از چیزی بود که سال گذشته شاهد بودیم. هرچند این میزان در مقایسه با سه ماه دوم که ۱۱٪ به نسبت سه ماه دوم سال گذشته کاهش داشت، اندکی بهتر بوده است.
نکتهی جالب اینجاست که در مقایسه با دوران قبل کرونا، وضعیت اکنون بهتر بوده و تعداد بیشتری تبلت در سراسر جهان به فروش رفته است. به صورت کلی در سه ماه سوم امسال ۳۵٫۳ میلیون دستگاه تبلت به فروش رفته که مطابق انتظار اپل با فروش ۱۴٫۴ میلیون تعداد از آنها صدرنشین است. در مقایسه با سه ماه سال گذشته ۵٫۶٪ کاهش را در این میزان شاهد هستیم اما برای اپل گویا وضعیت بهتر بوده است. اگرچه فروش کلی تبلتها کاهش داشته اما ظاهرا کاربران به نمایندگان این شرکت آمریکایی علاقهی بیشتری نشان دادهاند چرا که سهم آن از بازار از ۴۰٫۵٪ به ۴۰٫۷٪ افزایش پیدا کرده است. به این نکته هم باید اشاره کنیم که اپل بهتازگی از نسخهی جدید آیپد نسل ۱۰ و آیپد پرو ۱۱ و ۱۲٫۹ اینچی رونمایی کرده و این یعنی در سه ماه چهارم شاید وضعیت برایش خیلی بد پیش نرود.
سامسونگ هم با فروش ۶٫۶ میلیون تبلت در سه ماه سوم امسال و در اختیار گرفتن ۱۸٫۷٪ از سهم بازار پشت سر اپل قرار دارد. این در حالی است که سامسونگ سال گذشته ۸٫۳٪ فروش بیشتری داشت و سهم آن هم از بازار ۱۹٫۱٪ بود. پشت سر سامسونگ هم آمازون قرار گرفته با یک رشد قابل توجه ۱۷٫۹ درصدی. این شرکت توانسته ۳٫۲ میلیون دستگاه تبلت را در سه ماه سوم امسال بفروشد و سهم خود را از بازار در مقایسه با ۷٫۲٪ سال گذشته به ۹٫۱٪ افزایش دهد.
علیرغم کاهش فروش، آیندهی تبلتها «خوب» پیشبینی شده است
یکی از تحلیلگران Canalys اما معتقد است کاهش تقاضا برای خرید تبلت در دوران پسا کرونا با توجه به فشار اقتصادی ناشی از جنگ و تورم شدیدتر شده است. این تحلیلگر میگوید بعید است فروش تبلتها بار دیگر به سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برسد اما به نظر میرسد وضعیت از آنچه که چند سال قبل پیشبینی میشد بهتر شود. خصوصا حالا که شرکتهای بیشتری روی تولید تبلت تمرکز کردهاند.