فروختن تصاویری که با هوش مصنوعی گرفته شده توسط شرکت ادوبی
کاربران باید اشاره کنند که کار آنها توسط هوش مصنوعی تولید شده است و همچنین سبک هنرمندان دیگر را جعل نکنند.
شرکت ادوبی اعلام کرده است که با وجود همه نگرانیهایی که سیستمهای هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر در زمینه کپیرایت ایجاد میکنند، قصد دارد تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی را در پلتفرم Adobe Stock به فروش برساند.
سیستمهای هوش مصنوعی مولد مانند DALL-E و Midjourney چند وقت گذشته محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران اینترنت پیدا کردهاند. این مدلها که توسط حجم عظیمی از دادههای جمعآوریشده از اینترنت آموزش دیدهاند، میتوانند تصاویر را با توجه به توضیحات متنی کاربران ایجاد کنند. با این حال، برخی افراد از این ابزارها برای تقلید سبک هنرمندان استفاده میکنند؛ بنابراین این سؤال ایجاد شده است که آیا محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی میتواند قوانین کپیرایت را نقض کند یا خیر.
اگر تصاویر هوش مصنوعی قوانین کپیرایت را نقض کند، آیا میتوان از آنها برای اهداف تجاری استفاده کرد؟ اگر مشتریان یک تصویر دارای حق چاپ که توسط هوش مصنوعی Adobe Stock تولید شده است را خریداری کنند، آیا از نظر قانونی مسئول آن هستند؟ در حالی که هنوز جواب مشخصی برای این سؤالها وجود ندارد، ادوبی تصمیم بحثبرانگیزی گرفته است.
در بیانیه این شرکت آمده است:
«در حالی که فناوریهای تولیدی اولیه هوش مصنوعی نگرانیهایی را ایجاد کردهاند، Adobe متعهد است که با تکامل چیزی که از این فناوری بهدست میآید، به ابزارهایی برای توانمندسازی هنرمندان کمک کند، در حالی که هرگز بهدنبال پیداکردن جایگزینی برای تخیلات انسانی نیست.»
در بخش دیگری از بیانیه ادوبی نوشته شده است:
«هوش مصنوعی مولد اگر بهدرستی ساخته و استفاده شده و به بینندگان نمایش داده شود، میتواند ابزار قدرتمندی برای افزایش خلاقیت باشد و با شتابدادن به پروسه خلاقیت، هم برای مصرفکنندگان و هم برای جامعه سازندگان این داراییها مفید خواهد بود.»
قوانین ادوبی برای فروش تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی
Adobe Stock مشارکتکنندگان را از ارسال تصاویری که سبک هنرمندان دیگر را جعل میکنند، منع کرده و همچنین نمیتواند کار خود را براساس متنی انجام دهد که در آن بدون اجازه به نام افراد، مکانها یا داراییها اشاره شده است. همچنین این تصاویر باید با عنوان «ایجادشده توسط نرمافزار هوش مصنوعی» برچسبگذاری شوند.
درنهایت، این شرکت اعلام کرده است که تمام درخواستها را زیرنظر خواهد داشت و محتوایی را که این قوانین را نقض میکنند، حذف خواهد کرد.