سقف یک ترابایتی برای مصرف کاربران اینترنت استارلینک
شرکت استارلینک در جدیدترین اقدام اعلام کرده است که از این پس، اینترنت کاربران سرویس خانگی این شرکت، مشمول سقف یک تراباتی مصرف ماهانه خواهد بود. به نظر میرسد این سیاست جدید که با عنوان سیاست «مصرف منصانه» از آن یاد شده، با هدف کنترل مصرف کاربران و بهبود سرعت اینترنت دریافتی عموم کاربران تعریف شده است.
اینترنت ماهوارهای استارلینک متعلق به شرکت اسپیس ایکس، از زمان راه اندازی، شامل پهنای باند نامحدود بود. با این حال اخیرا اعلام شده که قرار است با عبور میزان ترافیک مصرفی این کاربران از یک ترابایت، محدودیتهایی بر مصرف این کاربران اعمال شود.
این شرکت روز جمعه با ارسال ایمیلی به کاربران خود در کشورهای آمریکا و کانادا، از در پیش گرفتن سیاست جدیدی موسوم به «مصرف منصفانه» خبر داد. تحت این سیاست جدید، کاربران هر ماه را با «دسترسی اولویتدار» آغاز میکنند و اگر از سقف مصرف یک ترابایت عبور کنند، پوشش استارلینک برای آنها به «دسترسی ابتدایی» تنزل داده میشود. دسترسی ابتدایی به معنای آن است که آنها از نظر استفاده، اولویت نخواهند داشت و در زمان ترافیک بالای شبکه، سرعت دسترسی بسیار آهستهتری را در قیاس با مشتریان برخوردار از دسترسی اولویتدار تجربه خواهند کرد.
در آنون بخوانید
استارلینک خاطرنشان کرده است که مصرف اطلاعات در فاصله زمان کاهش تا اوج مصرف به خصوص از ساعت ۲۳ تا ۷، در پوشش دسترسی اولویتدار ماهانه یک ترابایتی، محاسبه نمیشود. این شرکت امکان مشاهده مصرف دیتا از طریق صفحات حساب کاربری را فراهم کرده است تا افراد حساب سقف مصرف را داشته باشند. اگر پس از عبور از سقف مجاز، کاربران از سرعت رضایت نداشتند، میتوانند حجم اضافه بخرند. هزینه هر گیگابایت حجم اضافه برابر ۲۵ سنت است. این محدودیت تنها برای کاربران خانگی درنظر گرفته شده و سرویسهای RV و Portability شامل آن نمیشوند. البته به گفته اسپیس ایکس، کمتر از ۱۰ درصد مصرفکنندگان خانگی ماهانه مصرف دیتا بالاتر از ۱ ترابایت دارند. سیاست مصرف متصفانه از جمله رویکردهایی است که انواع سرویسدهندگان اینترنت در سراسر جهان، برای محدود کردن مصرف کاربران و مدیریت بهینه سرعت سرویسها در پیش میگیرند.
بر اساس گزارش تِک کرانچ، بررسی شرکت تحلیل شبکه اوکلا نشان میدهد سرعت رسانه استارلینک در همه کشورهایی که طی یک سال گذشته قابل دسترس بوده، کاهش پیدا کرده است. این شرکت به رشد کاربران به عنوان عامل اصلی این کاهش اشاره کرده است. استارلینک با محدود کردن کاربران پرمصرف که میگویند کمتر از ۱۰ درصد مشترکان فعلی هستند، به دنبال بهبود این وضعیت است.