تغییر قوانین دنیای شوالیه تاریکی در فیلم‌های جدید بتمن

فیلم‌های جدید بتمن رفته رفته تغییری مهم را در قواعد شوالیه تاریکی ایجاد کرده‌اند. از سال ۱۹۴۰ و همزمان با انتشار اولین مجموعه‌های بتمن، همواره اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی زیادی از داستان‌های این شخصیت به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های دی سی کامیکس ساخته شده. همچنین در طول این فعالیت سینمایی، طیف گسترده‌ای از بازیگران مختلف در نقش این ابرقهرمان حاضر شده‌اند.

هرکدام از این فیلم‌ها و بازیگران، تفسیر منحصر به فرد خود را از بتمن ارائه کرده‌اند، حتی قواعدی که همیشه در دنیای شوالیه‌ی تاریکی ثابت بود هم به تدریج درحال تغییر است. مثلا او همواره مبارزی بود که به تنهایی با شرورهای شهر گاتهام می‌جنگید. در حالی که اولین حضور بن افلک در نقش بتمن و در فیلم‌های زک اسنایدر، با اولین همراهی بتمن با لیگ عدالت در سینما هم‌زمان شد. یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی اصلی بتمن که به تدریج در فیلم‌های سینمایی جدید از بین رفته است، بارزترین صفت او، «شوالیه تاریکی»بودن است.

از بزرگترین صفاتی که بتمن با آن شناخته شده، مبارزه کردن او با جرم و جنایت در شب است. اما فیلم‌های معاصر بتمن، او را بیشتر و بیشتر در روز روشن و با لباس قهرمانی‌اش نشان می‌دهند. اولین بار در سال ۲۰۱۲ و در فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (The Dark Knight Rises)، نبرد بتمن (کریستین بیل) با بن (تام هاردی) و لیگ سایه‌ها در صبح زود نشان داده شد. بعد از آن در «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice) و «لیگ عدالت» (Justice League) زک اسنایدر، بتمن تیمش را در روشنایی روز رهبری می‌کند و حتی تصویر پیروزمندانه‌ی او در نور خورشید و همراه با اعضای لیگ عدالت پس از شکست دادن استپن‌وولف را در خاطر داریم.

فیلم‌های بتمن ساخته مت ریوز همچنان به نشان دادن مبارزات شوالیه تاریکی در طول روز ادامه داد و بتمن رابرت پتینسون هم پس از سیل شهر گاتهام در روشنایی روز به مردم کمک کرد. داستان چندجهانی جدید دی سی، فلش، هم افلک و هم بتمن مایکل کیتون را در نور روز نشان می‌دهد. درست است که ایده‌ی مبارزه‌ی یک ابرقهرمان شب‌کار مانند بتمن با شرورها در طول روز ممکن است تا حدودی غیرقابل باور به نظر برسد، اما باید پذیرفت این یکی از بهترین تغییراتی است که بتمن در طی فیلم‌های خود تجربه کرده است.

برای بتمن آدام وست در روزهای اوج فیلم در دهه ۱۹۶۰ و با آن همه ابزارآلات، این حضور در تاریکی منطقی بود. اما بعد از آن، عقب‌نشینی بتمن به تاریکی او را با محدودیت‌های زیادی از لحاظ داستانی روبه‌رو می‌کرد. اگر بروس وین فقط در شب بتواند بتمن باشد، بدیهی است که کارایی و داستان‌هایی که می‌توان برای او نوشت هم محدود می‌شود. نسخه‌های دیگر بتمن که در طول روز هم در حال انجام عملیات هستند، فرصت‌های بیشتری برای کی و چگونه استفاده کردن از بترنگ‌های خود، چه در مأموریت‌های انفرادی و چه با همراه با لیگ عدالت، دارند.

مطمئناً، بتمن هنوز هم به وضوح ترجیح می‌دهد که نقشه‌هایش را در شب عملی کند و بعید است این مساله به این زودی‌ها تغییر کند. با این حال، مایکل کیتون، بن افلک، رابرت پتینسون یا هر شوالیه تاریکی دیگری، تعیین زمانی از شبانه‌روز که بتمن فقط در آن وارد عمل می‌شود، هر روز بیشتر و بیشتر به فیلم‌های بتمن مدرن بی‌ربط می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قوانین دیدگاه