راه هایی برای رسیدن به خوشبختی

هیچ کدام از انسان‌ها تحمل سختی‌ها و رنج‌ها را دوست ندارند و مدام تلاش و کوشش در دور شدن از آن‌ها را دارند، ولی همانگونه که همه ما تجربه نموده ایم زندگی بدون درد و رنج امکان پذیر نیست و همه ما در دوره‌هایی از زندگی خویش باید متحمل سختی‌های گوناگونی شویم.

راه‌های رسیدن به خوشبختی:
به یاد داشته باشید، هرچه شادمان‌تر و سالم‌تر باشید، ارزش بیشتری برای اطرافیان خود خواهید داشت. هیچ راه میانبری برای موفقیت وجود ندارد، ولی چند راهکار ساده وجود دارد که به شما در رسیدن به ارامش و خوشبختی کمک می‌کنند.

خوشبختی چیست؟
علاوه بر این، سن و مرحله رشدی که در آن به سر می‌بریم هم در نظر مان به خوشبختی دخیل است.

برای یک نوجوان که به دنبال هویت و استقلال است، در مقایسه با یک شخص سال خورده که با تنهایی دست و پنجه نرم می‌کند، خوشبختی معنی و تعبیر‌های مختلفی خواهد داشت.

به طور کلی روانشناسان خوشبختی را یک وضعیت روحی روانی خاص می‌دانند که با حس خشنودی از زندگی، خوشحالی و لذت بردن از لحظات همراه است؛ و خوشبخت هم کسی است از شرایط موجود و آنچه که دارد، خشنودی کامل دارد؛ بنابراین بر اساس این تعریف ملاک، رضایت مندی انسان است و نه وضعیت یا شرایط محیطی خاص.

۱- بگذارید و بگذرید
هنگامی که فردی انتقاد نابه جایی از شما می‌کند یا صحبت ناخوشایندی به شما می‌زند، بهترین راه این است که آنرا فراموش کنید. این را در ذهن تان داشته باشید که گاهی حرف‌ها بی قصد و نیت قبلی و قلبی گفته می‌شوند؛ ولی اگر به نظرتان شخص مقابل تان با اگاهی کامل و نیت قلبی صحبت نامناسبی کرده باز به خاطر داشته باشید که شما با تمرین بخشش و فراموشی به شخصی قدرتمند‌تر بدل می‌شوید.

درصورتی که ذهن تان را درگیر این بحث‌ها نگه دارید، انرژی منفی زیادی در وجودتان شکل می‌گیرد که به حس نفرت، کینه و حتی تصمیم انتقام جویی می‌رسد. این حس‌ها مانع درک خوشحالی هستند.

۲- اختصاص دادن زمان برای لذت بردن از زندگی
از لحظه به لحظه زندگی خویش لذت ببرید و اتفاقات قشنگ کوچک مثل وزش در یک روز دارای نسیم خنک، تماشای غروب خورشید و گوش سپردن به صدای اواز پرنده‌ها را نادیده نگیرید.

۳- با کسانی باشید که لب خند بر لب تان می‌آورند
مطالعات نشان می دهند هنگامی که از همیشه خوشحال تریم که کنار کسانی باشیم که خوشحال هستند، به آن‌هایی بچسبید که شاد هستند و خوشحالی را به شما انتقال می‌دهند.

۴- از تغییر استقبال کنید
حتی چنانچه احساس خوشایندی نداشته باشد، دوباره تغییر یکی از چیز‌هایی است که میتوانید به آن تکیه کنید. تغییر رخ خواهد داد، پس برای احتمال وقوع آن برنامه ریزی کنید و برای این تجربه آماده باشید.

۵- بپذیرید که زندگی قطعیت ندارد
هر چیزی امکان دارد اتفاق بیفتد. درست هنگامی که فکر می‌کنید همه چیز دارید، ناگهان امکان دارد در عرض یک هفته از محل کارتان اخراج شوید، خانه تان را از دست بدهید، تصادف کنید یا حتی کشورتان درگیر جنگ شود. این چیز‌ها سبب ناراحتی و افسردگی میشوند، ولی نباید بگذارید این شرایط زیاد طول بکشد.

همیشه ذهن خویش را آماده نگه دارید تا بتوانید این عدم قطعیت‌ها را به نفع خودتان تغییر بدهید. از هر اتفاق بدی میتوان بعنوان وسیله‌ای برای ایجاد اتفاق‌های خوب استفاده کرد. حتماً شما هم قصه آن دختر سوری را شنیده اید که اخیرا برای گریز از جنگ و رسیدن به اروپا چندین ساعت در آب‌های سرد شنا کرد و امسال موفق به کسب سهمیه المپیک سال ۲۰۱۶ در رشته‌ی شنا شد.
۶- پس انداز کنید
چنانچه برای پیگیری کردن رویاهایتان لازم باشد به جای دیگری نقل مکان کنید یا ادامه تحصیل بدهید امکان دارد مجبور باشید کاری را آغاز کنید- هرکاری- تا بتوانید برای رویایتان پول پس‌انداز کنید.

به عنوان مثال باید چند سال کار کنید تا از درامد آن بتوانید برای تهیه‌ی وسیله‌ها کار هنریتان استفاده کنید. مشخص است که دلتان می‌خواهد از راه هنر پول دربیاورید، ولی اکنون نمی‌شود؛ هنوز استادکار نشده اید و شهرتی بدست نیاورده اید. پس یکی از کار‌هایی را که دوست دارید، انجام دهید تا هزینه‌ی رفتن به دنبال رویایتان تأمین شود.

۷- اشتباهات خویش را ادامه ندهید و افراد دیگر را ببخشید
خشمگین بودن فردی که بر شما ظلم نموده را نمی‌کشد. به جای این که قلب خود را با نفرت پرکنید، ببخشید و اجازه بدهید برود.

این شیوه ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. اغلب اجازه دهید بروند تا قدرت شما بیش از گذشته شود.

۸- به قبل برنگردید
راحت است که در گذشته ماند. آری، دشوار است که این روز‌ها را فراموش کرد، مخصوصاً اگر در مورد تجربیات وحشتناک خودآگاه داشته باشید حتی اگر آن‌ها خوب باشند.

اما باید به خاطر داشته باشید گذشته دوباره برنخواهد گشت. تمرکز کنید همین اکنون شادمان باشید و به آینده بهتر فکر کنید.

۹- یاد گرفتن معذرت خواهی
قبول مسوولیت همه انتخاب‌ها در طول زندگی، یکی از راز‌های دستیابی به خوشبختی حقیقی است. درصورتی که مسوولیت خطا‌های خودمان را نمی‌پذیریم و از افراد دیگر معذرت خواهی نمی‌کنیم، دائما خودمان را مورد قضاوت قرار می‌دهیم یا تحقیر می‌کنیم.

درحالی که عذرخواهی، یکی از بهترین راه‌ها برای قبول مسوولیت همه رفتار‌های نادرست در مقابل دیگران است. این نکته مهم، توانایی ایجاد تغییر در زندگی را به شما یاد می‌دهد و حس خوشبختی را در شما تقویت می‌کند.

۱۰- مشقت‌های زندگی را بپذیرید
هیچ کدام از انسان‌ها تحمل سختی‌ها و رنج‌ها را دوست ندارند و مدام تلاش و کوشش در دور شدن از آن‌ها را دارند، ولی همانگونه که همه ما تجربه نموده ایم زندگی بدون درد و رنج امکان پذیر نیست و همه ما در دوره‌هایی از زندگی خویش باید متحمل سختی‌های گوناگونی شویم.

ولی تنش و تحمل سختی‌ها برای رشد انسان امری ضروری است. در واقع هرچه بیشتر یاد بگیریم که از دشواری‌ها و سختی‌ها درس بگیریم، بیشتر به مفهوم حقیقی زندگی پی می‌بریم و بیشتر قدر خوشی‌ها و لحظات خوشحالی را درمی یابیم. البته لازمه زندگی، سود بردن از خوشی‌ها و نعمت‌های گوناگون و همینطور تحمل سختی هاست، ولی در این بین رعایت اعتدال هم بسیار مهم است.
۱۱- تفریح را در برنامه خویش بگنجانید
همه ما دوست داریم به تفریحات برویم و سفر‌های مختلفی انجام دهیم. سفر کردن و تفریح سبب کاهش اضطراب، افزایش خوشحالی و ایجاد تجربه‌های مختلف می‌شود؛ بنابراین با این موارد شما خوشبختی را تجربه می‌کنید. لازم نیست که تمام روز را به تفریحات و بازی اختصاص دهید، میتوانید برای اینکار در طول روز زمان کوتاهی را اختصاص دهید.

۱۲- پیدا کردن دوستان حقیقی
داشتن دوست سبب می‌شود شما در زندگی شادمان‌تر باشید و کم‌تر به طرف خاطره‌های ناگوار قبل رفته و افسردگی بگیرید. دوست داشتن سبب می‌شود شما از میزان استرس خویش بکاهید. علاوه بر این‌ها در افزایش طول عمر شما موثر است.

۱۳- برای خودتان جشن بگیرید
بر برنامه ریزی‌های خویش تأکید نکنید، بلکه هر لحظه از زندگی خویش را جشن بگیرید. جشنواره‌ها مدام برای دیدار با مردم و لحظات شاد برپا می‌شوند. استرس و هر مسئله دیگری را برای آن چند روز کنار بگذارید و با دوستان و خانواده خود از آن جشن لذت ببرید. تلاش کنید دستاورد‌های خود و افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید را جشن بگیرید.

شکست، ناکامی و خسارات را حتی بیشتر جشن بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا به سرعت حرکت کنید.

از افرادی که به شما افکار منفی انتقال میدهند، فاصله بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *