هایپراسکرین مرسدس بنز تجهیز کردن به هوش مصنوعی رونمایی شد؛ گامی جدید در تکنولوژی جهان خودرو

مرسدس بنز اولین نسخه از سیستم اینفوتینمنت اختصاصی MBUX (برگرفته از عبارت تجربه کاربری مرسدس بنز) را در CES 2018 رونمایی کرد. حال با گذشت سه سال و در آستانه برگزاریCES 2021، این کمپانی از نسخه ارتقا یافته سیستم اینفوتینمنت پیشرفته خود با نام هایپراسکرین (Hyperscreen) رونمایی کرده است.

هایپراسکرین که نخستین بار در سدان الکتریکی EQS 2022 به کار گرفته خواهد شد، به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی متکی است. مرسدس بنز می‌گوید به لطف این دو ویژگی، هایپراسکرین یکپارچگی بهتری با استفاده‌ها و ترددهای روزمره داشته و تجربه بهتری را برای راننده و دیگر سرنشینان رقم خواهد زد.

شیشه منحنی حاضر روی نمایشگر هایپراسکرین احتمالا بزرگ‌ترین قطعه سیلیکاتی است که جهان خودرو تاکنون به خود دیده است

بی‌شک اصلی‌ترین ویژگی فیزیکی هایپراسکرین طراحی خاص و ابعاد بسیار بزرگ آن است، طوری که سرتاسر داشبورد خودرو را فرا گرفته و از یک لبه تا لبه دیگر 56 اینچ طول دارد. این سیستم مدرن در حقیقت از ترکیب سه نمایشگر OLED ساخته شده که یکی از آنها مختص سرنشین کنار راننده است.

هایپراسکرین در سمت راننده، علاوه بر اطلاعات رایج، جزئیات دیگری از قبیل انرژی بازیابی‌شده هنگام ترمزگیری، میزان شارژ و وضعیت رانندگی را در مرسدس بنز EQS به نمایش می‌گذارد. همانطور که قابل حدس است، قسمت میانی این نمایشگر عظیم به سیستم اینفوتینمنت اختصاص یافته و سمت راست هم وظیفه سرگرم کردن یا ارائه برخی اطلاعات به سرنشین کنار راننده را بر عهده دارد. هنگامی که صندلی سرنشین خالی باشد، این نمایشگر کهکشانی از لوگوی کمپانی را نمایش می‌دهد.

در دو طرف هایپراسکرین دریچه‌های گرد مربوط به سیستم تهویه مطبوع قرار دارند که به خاطر طراحی خاص گویی روی نمایشگر معلق هستند. به اعتقاد اشتوتگارتی‌ها، این دو دریچه گرد دنیای آنالوگ را به دنیای دیجیتال پیوند می‌زنند. تکمیل‌کننده زیبایی هایپراسکرین فریم پلاستیکی حاشیه آن است که با رنگ نقره‌ای تیره جلایی خاص به آن بخشیده است.

مرسدس بنز ادعا می‌کند شیشه خمیده هایپراسکرین در دمای 1200 درجه فارنهایت (648 درجه سلسیوس) شکل داده شده تا عاری از هر گونه اعوجاج، کاملا شفاف و مستحکم باشد. برای مقایسه بد نیست بدانید شیشه گوریلا گلس در دمای 750 درجه فارنهایت (تقریبا 400 درجه) تولید می‌شود.

آنطور که کمپانی پیشگام آلمانی ادعا کرده، ایمنی شیشه هایپراسکرین برای تصادف‌های شدید تحت آزمایش‌های گوناگون قرار گرفته و خیال مشتریان باید از این بابت راحت باشد. به گفته اشتوتگارتی‌ها شیشه هایپراسکرین در دو طرف و در 5 نقطه اتصال به داشبورد، دارای نقاط شکست است و به لطف سازه لانه زنبوری، در برخوردهای شدید طبق الگوی از پیش تعریف شده، می‌شکند.

مرسدس بنز هایپراسکرین را به منزله مغز و سیستم عصبی خودرو می‌داند

هایپراسکرین قادر است اطلاعات چند راننده و سرنشین را در خود ذخیره نموده و با کمک هوش مصنوعی بهینه‌ترین تنظیمات را برای آنها فعال کند. برای مثال سیستم تعلیق مرسدس بنز EQS به قابلیت تغییر ارتفاع مجهز است تا راننده هنگام ورود به پارکینگ یا عبور از روی دست‌اندازها به مشکل بر نخورد. حال اگر راننده چندین بار در مکانی معین (مثل ورودی پارکینگ) اقدام به افزایش ارتفاع خودرو کند، هایپراسکرین این رفتار را یاد گرفته و در دفعات بعدی پیش از رسیدن به آنجا، تغییر ارتفاع را به راننده پیشنهاد می‌دهد!

پردازش‌های سنگین هایپراسکرین توسط یک CPU هشت هسته‌ای انجام می‌شود، 24 گیگابایت رم با پهنای باند 46.4GB در هر ثانیه این CPU را همراهی می‌کند

به غیر از مکان، هایپراسکرین بر اساس فاکتور زمان نیز یاد می‌گیرد. برای نمونه چنانچه راننده مثلا سه‌شنبه‌ها عصر پس از خروج از محل کار چند بار تماس تلفنی برقرار کند، هایپراسکرین مرسدس بنز EQS این مساله را به خاطر سپرده و دفعه بعد مخاطب یا مخاطبینی را که احتمال تماس با آنها زیاد است، روی نمایشگر نشان می‌دهد.

نکته جالب اینکه اگر شخص دیگری جز مالک پشت فرمان EQS بنشیند، هایپراسکرین این موضوع را تشخیص داده و از نمایش مخاطبین پرتکرار خودداری می‌کند!حتی بدون در نظر گرفتن هوش مصنوعی، سیستم ابداعی مرسدس بنز جذاب و مدرن دیده می‌شود. صفحه نخست نمایشگر میانی هایپراسکرین که «لایه صفر» (zero-layer) نامگذاری شده، دسترسی به امکاناتی چون نقشه، سیستم صوتی و مدیریت تماس را ممکن می‌سازد. مرسدس بنز دلیل این انتخاب را پرکاربرد بودن آنها در نسخه قبلی MBUX عنوان کرده است. در کنار این، فرمان‌های صوتی هم همچون سابق با گفتن «Hey Mercedes» فعال شده و راننده می‌تواند از این طریق امکانات مختلف خودرو را کنترل کند.

همانطور که در تصاویر ضمیمه‌شده می‌توانید مشاهده فرمایید، هایپراسکرین فاقد هر گونه دکمه فیزیکی است و احتمالا در EQS خبری از دکمه‌های رایج برای کنترل سیستم تهویه مطبوع یا تنظیم صدای سیستم صوتی نخواهد بود.

خودروساز اشتوتگارتی هایپراسکرین را به عنوان یک آپشن برای خانواده EQS عرضه خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که این خانواده سبز دقیقا چه زمانی از راه خواهد رسید، ولی پیش‌بینی می‌شود تابستان پیش رو مدل سدان و در پاییز یا نهایتا زمستان آینده شاهد معرفی عضو شاسی‌بلند EQS باشیم.

علاوه‌بر سری EQS، انتظار می‌رود هایپراسکرین در سایر محصولات مرسدس بنز نیز به‌تدریج به کار گرفته شود. شاید نسل کنونی S کلاس جزو مدل‌هایی باشد که در صف دریافت این سیستم نوین قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *