همدستی فاکسکان و جیلی به قصد تولید خودرو برای باقی کمپانی‌ها

همین چند روز پیش بود که دو کمپانی چینی فاکسکان و بایتون همکاری خود برای تولید شاسی‌بلند پیشرفته M-Byte را رسانه‌ای کردند. فاکسکان پس از بایتون به سراغ بایدو رفت و اوایل این هفته قراردادی را در راستای تولید خودروهای الکتریکی با این غول اینترنتی امضا کرد. حال به فاصله اندکی خبر می‌رسد فاکسکان با شرکت جیلی نیز به توافق رسیده و قصد دارد با همکاری این هولدینگ بزرگ، به تولید انبوه خودرو برای سایر برندها بپردازد.

همکاری فاکسکان و جیلی، به طرف خودروساز اجازه می‌دهد پلتفرم مخصوص خودروهای برقی خود را به شرکت‌های علاقه‌مند بفروشد. جیلی که مالک بخش خودروهای سواری ولوو بوده و 9.7 درصد از سهام کمپانی دایملر را در اختیار دارد، اکنون می‌خواهد ظرفیت تولید کارخانه‌های خود را در چین بیش از پیش افزایش دهد.

طبق آمار جیلی در سال 2020 موفق به فروش 1.32 میلیون خودرو شده است، اگر چه این رقم چشمگیر محسوب می‌شود، ولی ظرفیت تولید کارخانه‌های این شرکت چیزی بالغ بر 2 میلیون دستگاه است. همین ظرفیت اضافی احتمالا خودروساز چینی را سمت امضای توافق اخیر با فاکسکان سوق داده است. با انتشار خبر این توافق، ارزش سهام دو کمپانی به ترتیب 1 و 2.4 درصد رشد کرده است.

بد نیست بدانید فاکسکان قصد دارد 10 درصد از بازار قطعات و خدمات مربوط به خودروهای الکتریکی را بین سال‌های 2025 و 2027 تصاحب کند. در بحث قطعات و اجزا، این شرکت چندی پیش از یک پلتفرم اختصاصی برای خودروهای برقی رونمایی کرد. فاصله محوری این پلتفرم ماژولی بین 2,750 الی 3,100 میلی‌متر متغیر بوده و امکان ساخت مدل‌های مختلف از جمله هاچبک، سدان، شاسی‌بلند و ون بر اساس آن وجود دارد.

شریک استراتژیک کمپانی اپل و سازنده گوشی‌های آیفون روی یک نرم‌افزار پیشرفته نیز مشغول کار است. این نرم‌افزار که برای رانندگی خودکار توسعه می‌یابد، از آپدیت از راه دور پشتیبانی می‌کند و با آمازون الکسا، اندروید اوتو و اپل کارپلی یکپارچه است. این شرکت چینی اکتبر گذشته در اظهار نظری جالب گفته بود تسلا همانند آیفونِ خودروهای الکتریکی است و فاکسکان به اندرویدِ این دسته تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *