عرضه لادا گرانتا ساده شده در دو تیپ
لادا گرانتا سادهترین، ارزانترین و پرفروشترین محصول لادا در روسیه است. از مدتها پیش زمزمه حضور محصولات لادا در ایران شنیده میشد و هماکنون که تحریمها دو کشور ایران و روسیه را به یکدیگر نزدیک کرده است، احتمال دارد تا تولید و عرضه گرانتا در ایران جدیتر از گذشته پیگیری شود.
سدان اقتصادی لادا ابعاد و اندازهای مشابه نسل اول داچیا لوگان دارد که در ایران با نام رنو تندر 90 شناخته میشود. زمزمههای عرضه محصولات لادا به ایران، از سال 1397 و پس از بازگشت تحریمها علیه صنعت خودروسازی مطرح شد. با این حال همچون پرونده حضور یواز در ایران، تاکنون اثری از خودروهای جدید لادا در ایران مشاهده نشده است.
لازم به یادآوری است که بین معرفی اولیه محصولات یواز به مشتریان ایرانی تا عرضه آنها به مشتریان، حدود یک دهه فاصله ایجاد شد. در این مدت حتی شرکتی که قصد عرضه محصولات یواز به ایران را داشت نیز تغییر کرد. بنابراین انتظار میرود که اتفاق مشابهی در مورد محصولات لادا رخ دهد.
نگاهی به لادا گرانتا
لادا گرانتا محصولی جدید و اقتصادی از شرکت خودروسازی روسی لادا است. سدان اقتصادی لادا در سال 2011 و براساس همکاری لادا و رنو ساخته شد. رنو تا چند ماه پیش یکی از سهامداران گروه لادا بود. مشارکت رنو در لادا به این شرکت اجازه میداد تا از پلتفرم و تجربیات رنو برای توسعه محصولات جدیدش استفاده کند.
تا پیش از تحریم خودروسازی روسیه، گرانتا یکی از محصولات موفق صنعت خودروسازی این کشور به شمار میرفت. لادا موفق شده بود تا گرانتا را به اوکراین، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس و مصر صادر کند. نسل اول این خودرو تا سال 2018 به تولید رسید و اکنون نسل دوم این خودرو با پسوند درایو اکتیو در حال تولید است.
لادا گرانتا را میتوان برادر ناتنی رنو لوگان یا همان ال نود دانست. موتور و گیربکس این خودرو توسط رنو تولید شدهاند و ابعاد بدنه آن نیز با ال نود مشابهت دارد. این روزها که بار دیگر سخن تولید ال نود ایرانی و خودرو مشترک ایران – روسیه بر سر زبانها افتاده است، انتظار میرود تا سدان اقتصادی لادا به عنوان یکی از شانسهای ورود به بازار ایران در نظر گرفته شود.
تیپ کلاسیک، نسخهای ساده و بدون آپشن
خودروسازان ایرانی استاد تاخیر در عرضه خودروهای جدید هستند. این تاخیر گاهی آنقدر زیاد است که جذابیت این خودرو را برای مشتریان ایرانی از بین میبرد. گرانتا نیز شامل همین تاخیر شده است. تعلل چندساله در عرضه لادا گرانتا به بازار ایران سبب شده است تا مونتاژ این خودرو در روسیه با مشکل مواجه شود.
اکنون لادا گرانتا کلاسیک، تنها تیپ در حال تولید این خودرو است که فاقد کیسه های هوا، ABS، ایموبلایزر و موتور شانزده سوپاپ است. پیشرانه این خودرو از نوع 1.6 لیتری و هشت سوپاپ است که 90 اسب بخار قدرت تولید میکند. تا پیش از این سدان اقتصادی لادا به موتور 1.6 لیتری مشترک با داچیا لوگان مجهز بود که 106 اسببخار قدرت ارائه میکرد. قیمت لادا گرانتا کلاسیک حدود 81 هزار روبل (40 میلیون تومان) و قیمت لادا گرانتا کامفورت با امکانات بیشتر حدود 85 هزار روبل (42 میلیون تومان) است.