تکنولوژی DLSS 3 انویدیا چیست و چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی DLSS برای مدت زیادی است که در دنیای گیمینگ روی کامپیوتر وجود دارد. این تکنولوژی توسط شرکت انویدیا (Nvidia) عرضه شده و روی کارت‌های گرافیکی این شرکت نیز فعال است. بعد از گذشت چند سال از عرضه این تکنولوژی انویدیا همواره در حال بهبود آن است. حال با معرفی کارت‌های سری ۴۰۰۰ ما به نسل سوم این تکنولوژی می‌رسیم.

DLSS یا Deep Learning Super Sampling تکنولوژی‌ای است که در آن سیستم شما یک بازی را با رزولوشن کمتر رندر می‌کند. سپس با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر بعدی را پیشبینی کرده و با رزولوشن بالاتر به کاربر نشان می‌دهد. به طور کلی این تکنولوژی باعث می‌شود شما نرخ فریم بالاتری را تجربه کنید. از طرفی کیفیت تصویر هم بسیار خوب خواهد بود.

زمانی که کارت‌های گرافیکی ۴۰۸۰ و ۴۰۹۰ انویدیا معرفی شدند، جذاب‌ترین قابلیت آن‌ها همین تکنولوژی DLSS 3 بود. این کارت‌ها به طرز عجیبی قدرتمند هستند ولی این قدرت به کار بسیاری از افراد نمی‌آید. با این حال این تکنولوژی نشان می‌دهد که به زودی ما با کارت‌های ۴۰۷۰ و ۴۰۶۰ بسیار قدرتمندی روبرو خواهیم بود. یکی از نکات منفی DLSS 3 محدود بودن آن به کارت‌های جدید است. به این معنا که سری ۳۰۰۰ و ۲۰۰۰ نمی‌توانند از آن استفاده کنند که ناراحت کننده است.

حال از آنجایی که به زودی کارت‌های سری ۴۰۰۰ در دسترس افراد بیشتری قرار گرفته و عناوین بیشتری هم از قابلیت DLSS 3 استفاده می‌کنند، تصمیم گرفتیم تا توضیح بیشتری در مورد آن بدهیم.

کارت‌های گرافیکی ۴۰۹۰ و ۴۰۸۰ تنها مواردی هستند که توانایی استفاده از تکنولوژی DLSS 3 را دارند.

DLSS 3 چیست و چگونه کار می‌کند؟

شماره ۳ این قابلیت به طور کلی مانند شماره ۲ است. یک ارتقاء دهنده تصویر یا (Upscaler). همانطور که گفتیم این سیستم بازی را در رزولوشن کمتر رندر کرده و با رزولوشن بالاتر نشان می‌دهد. به همین دلیل شما نرخ فریم بالاتری داشته و از طرفی کیفیت تصویر نیز آسیب نخواهد دید. این تکنولوژی را شرکت‌های دیگر با نام‌هایی مثل FSR از شرکت AMD یا XeSS از شرکت اینتل (Intel) دارند. بحث اینجاست که با وجود رقابت، DLSS همواره سلطان ارتقاء تصویر بوده است. دلیل آن هم پیشرفته بودن تکنولوژی هوش مصنوعی انویدیا است.

یکی از نکات جالب اینجاست که در بسیاری از بازی‌ها اگر شما از DLSS 2 در بازی با بهترین حالت گرافیکی استفاده می‌کردید، از رندر آن با همان کیفیت بهتر بود. همینطور اینکه نرخ فریم نیز بالاتر بوده و به طور کلی بازی روان‌تر اجرا می‌شد. DLSS 3 نیز دقیقاً به همین شکل است. حتی بهتر هم عمل می‌کند.

چیزی که DLSS را از موارد دیگر متمایز می‌کند، قابلیت جدید آن است. زمانی که شما DLSS را روشن کنید کارت گرافیکی از هوش مصنوعی خود استفاده کرده تا یک فریم کاملاً جدید را طراحی و به شما نشان بدهد. بحث اینجاست که شماره ۳ تصویر را نه تنها ارتقاء داده بلکه یک فریم کاملاً جدید هم طراحی کرده و در میان موارد رندر شده به شما نشان می‌دهد.

در این تصویر تفاوت میان استفاده کردن از DLSS 3 و استفاده نکردن از آن نشان داده شده است.

این قابلیت در لحظه عملکرد بازی را بالاتر می‌برد. همینطور اینکه فشار خاصی به سیستم شما نمی‌آورد. در گذشته ما شاهد این تکنولوژی در تلویزیون‌ها بودیم. البته نه به این قدرت و روانی تصویر. تکنولوژی انویدیا بسیار پیچیده‌تر بوده و از فریم‌های ساخته شده نیز استفاده می‌کند. پس شما تصور می‌کنید که بازی در نرخ فریم بالاتری اجرا شده و تجربه بهتری را خواهید داشت.

بحث اصلی اینجاست که مانند سیستم‌های دیگر ارتقاء دهنده تصویر DLSS نیز نیاز به پشتیبانی عناوین بازی از آن دارد. در حال حاضر ما شاهد ۹ بازی با پشتیبانی از DLSS 3 هستیم. البته به زودی با به روزرسانی‌های بیشتری این لیست گسترده‌تر هم خواهد شد. نکته مثبت این قابلیت این است که شما می‌توانید به راحتی در مواقعی که نمی‌خواهید، آن را خاموش کنید. عناوینی که از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنند موارد زیر هستند:

A Plague Tale: Requiem
Bright Memory: Infinite
F1 22
FIST: Forged In Shadow Torch
Justice
Loopmancer
Marvel’s Spider-Man Remastered
Microsoft Flight Simulator
Super People

DLSS 3 توانایی ارتقاء تصویر و کیفیت فریم‌ها

در اینجا DLSS 3 روی کارت گرافیکی ۴۰۹۰ تست شده است. تعدادی از عناوینی که در بالا ذکر شده هم در این تست حضور دارند. همانطور که انتظار می‌رود، مانند DLSS 2.4 شماره ۳ نیز بسیار خوب عمل می‌کند. زمانی که شما در رزولوشن ۴K از DLSS استفاده کنید مثل این می‌ماند که بازی در این رزولوشن رندر می‌شود. DLSS حالت‌های مختلف دارد. برای مثال اگر شما روی Performance بگذارید، امکان دارد کیفیت تصویر کمی افت داشته باشد. با این حال نرخ فریم بالاتر است.

اگر شما قسمت فریم‌های ساخته شده را خاموش کنید، نتایجی مشابه با DLSS 2.4 را خواهید دید. چیزی که این دو DLSS را از یکدیگر متمایز می‌کند، همین فریم ساخته شده است. پس باید با دقت این موارد را بررسی کرد به دلیل اینکه تأثیر بسیار زیادی در عملکرد بازی دارند. تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی هم کیفیت بسیار بالایی دارند. پس انویدیا به بهترین نحو ایده خود را پیاده کرده است.

شما در سمت راست فریم رندر شده و در سمت چپ فریم ساخته شده توسط DLSS را مشاهده می‌کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید شباهت بسیار زیادی میان دو تصویر وجود دارد. البته امکان دارد که در برخی موارد شما مشکلاتی در قسمت رابط کاربری مشاهده کنید. این موضوع هم بیشتر به بهینه بودن بازی بستگی دارد.

در حالت کلی بهتر است که فریم‌های ساخته شده توسط DLSS در بهترین حالت ممکن باشند. بحث اصلی اینجاست که در عمل نیازی به این اتفاق نیست. به دلیل اینکه در فریم در میان ده‌ها حتی صدها فریم دیگر محو خواهد شد. پس تنها باید این حس را به شما القا کند که یک فریم واقعی است که به راحتی از پس این کار بر می‌آید.

چیزی که برای این فناوری یک چالش بزرگ است، تغییر ناگهانی فضا است. به شکلی که دیگر هوش مصنوعی نمی‌تواند فضای بعدی را پیش‌بینی کرده و از این رو یک تصویر با ثبات را نمی‌سازد. به دلیل اینکه هوش مصنوعی از اطلاعاتی که از دو فریم قبلی و بعدی را دریافت کرده است استفاده می‌کند. حال زمانی که این دو فریم تفاوت زیادی داشته باشند، تصویر هم چیز جالبی نمی‌شود.

به دلیل تفاوت اطلاعات میان دو فریم این مشکل بوجود آمده است.

در این صحنه به طور کامل مشخص است که DLSS 3 در تلاش است تا از دو فریم متفاوت یک محتوا بسازد. همین باعث می‌شود چنین تصویری بوجود بیاید. با این حال در حرکت شما متوجه چنین چیزی نمی‌شوید. دلیل آن هم توضیح دادیم. به دلیل اینکه این تصویر به مدت بسیار کمی به شما نمایش داده می‌شود.

بحث اصلی اینجاست که برای یافتن این ایرادها شما باید با دقت بسیار زیادی تک تک فریم‌ها را بررسی کنید. چیزی که باعث می‌شود تجربه بازی بسیار طاقت فرسا باشد. به همین دلیل است که افراد عادی به هیچ عنوان متوجه این مشکلات نخواهند شد. تنها بحث اینجاست که کارت‌های دیگر انویدیا چگونه عمل خواهند کرد.

به دلیل اینکه کارت‌های دیگر ارزان‌تر و ضعیف‌تر از ۴۰۹۰ خواهند بود. از این روی نمی‌توانند با این قدرت از هوش مصنوعی استفاده کنند. همینطور اینکه قدرت رندر نیز پایین‌تر است. به همین دلیل کارت گرافیکی فریم‌های بیشتری را از دست داده و باید آن‌ها را جبران کند. این جبران کردن برای ۴۰۹۰ و ۴۰۸۰ فشار خاصی ندارد. بحث ما سر ۴۰۶۰ و ۴۰۷۰ است که ممکن است با مشکل زیادی روبرو شوند. اگر کارت‌های دیگر را در نظر نگیریم، عملکرد DLSS 3 در حال حاضر بسیار خوب است.

عملکرد DLSS 3

قدرت DLSS و کارت‌های ۴۰۰۰ انویدیا بسیار زیاد است. به همین دلیل است که عناوین بازی را با نرخ فریم بسیار بالا اجرا می‌کنند. اجرای بازی با نرخ فریم بالا اجازه می‌دهد تا شما متوجه اشتباه فریم‌های ساخته شده نشوید. از طرفی DLSS باعث می‌شود تا عملکرد کارت ۴۰۹۰ دو یا حتی سه برابر حالت عادی بشود.

برخی از بازی‌ها به حدی سنگین هستند که حتی کارت ۴۰۹۰ نیز نمی‌تواند از آن‌ها نرخ فریم ثابت ۶۰ بگیرد. البته این درباره‌ی رزولوشن ۴K و بالاترین حالت گرافیکی صدق می‌کند. حال با استفاده از سیستم DLSS 3 کارت ۴۰۹۰ به راحتی عناوینی مثل سایبرپانک را با نرخ فریم بالای ۱۰۰ اجرا می‌کند. این پیشرفت نشان می‌دهد که DLSS 3 بسیار کاربردی است. از طرفی اگر شما کمی گرافیک بازی را کمتر کنید، می‌توانید نرخ فریم بالاتری هم دریافت کنید.

توانایی DLSS 3 چیزی بیش از یک ارتقاء تصویر است. به همین دلیل شما به نرخ فریمی دست پیدا خواهید کرد که با هیچ سیستم دیگری امکان پذیر نیست. از طرفی کیفیت تصویر نیز از بین نخواهد رفت. شاید بازی در رزولوشن ۴K رندر نشود ولی کیفیت بسیار بالایی داشته و در بسیاری از مواقع از رندر طبیعی بهتر است.

نکته منفی در مورد DLSS 3 این است که افراد بسیار کمی به آن دسترسی دارند. همینطور اینکه این سیستم روی کارت‌های بسیار کمی در دسترس است. قیمت کارت‌های سری ۴۰۰۰ نیز به طرز عجیبی زیاد است. از این رو این سیستم با وجود اینکه بهترین حالت تجربه بازی روی کامپیوتر را به شما ارائه می‌دهد، در دسترس افراد بسیار کمی قرار دارد. حال چرا با وجود مشکلات ما همچنان این سیستم را می‌پذیریم؟ پاسخ آن راحت است، احساس. چیزی که باعث می‌شود تجربه یک بازی چندین برابر بهتر شود.

ارتقاء عملکرد، خواه از طریق خرید سخت افزار جدید یا کم کردن گرافیک بازی یا حتی استفاده از سیستم‌های ارتقاء تصویر، حس بازی را بسیار بهتر می‌کند. با نرخ فریم بالاتر هدف‌گیری در بازی‌های شوتر، استفاده از فرمان در عناوین ریسینگ و کار تیمی در سبک موبا (MOBA) بسیار راحت‌تر می‌شود. DLSS 3 این کار را به راحتی با ارتقاء تصویر انجام می‌دهد. فریم‌های ساخته شده نیز از لحاظ بصری تأثیر خواهند داشت و چندان در حس بازی دخیل نیستند.

زمانی که شما ساخت فریم را فعال کنید، سیستم به شما گزارش نرخ فریم بالا مثلاً ۱۰۰ را می‌دهد. این در صورتی است که بازی به شما حس ۱۰۰ فریم را نمی‌دهد. یعنی بازی به آن شکل روان نیست. وقتی که ساخت فریم را خاموش کنید، سیستم به شما گزارش ۶۰ را می‌دهد. در اصل برای بهتر شدن حس بازی باید فریم رندر شود. از این رو فریم‌های ساخته شده با DLSS 3 دروغین بوده و باید از موارد رندر شده حذف شوند. به همین دلیل است که در حس بازی تأثیر ندارند.

یکی دیگر از مشکلات، تأخیر ورودی (Input Lag) است. در شماره ۲ این تکنولوژی نیز ما شاهد تأخیر بودیم. به این شکل که زمانی که شما یک دکمه را فشار می‌دهید، دستور شما با تأخیر اجرا می‌شود. این مشکل در DLSS 3 با وجود تکنولوژی ساخت فریم بدتر هم هست. انویدیا به عنوان راهکار اعلام کرد که عناوینی که از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنند، باید از Nvidia Reflex هم پشتیبانی کنند. این سیستم باعث خواهد شد تا ما کمتر شاهد تأخیر ورودی باشیم. با این حال این مشکل در عناوین رقابتی به شدت اهمیت دارد.

البته این مشکل هم چندان اهمیت ندارد. به دلیل اینکه عناوینی مثل CS:GO یا Valorant که برای نرخ فریم بالا ساخته شده‌اند، در لیست DLSS حضور ندارند. از طرفی لزومی هم به این سیستم برای چنین عناوینی نیست. این بازی‌ها برای اجرای روان و نرخ فریم بالا ساخته شده و نیازی به DLSS ندارند.

چگونه از DLSS 3 استفاده کنیم؟

استفاده از DLSS 3 نسبت به شماره‌های قبلی کمی دشوارتر است. به دلیل اینکه این سیستم تکنولوژی پیچیده‌تر و دشوارتری دارد. پس یک سیستم ارتقاء تصویر عادی نیست. بلکه شما برای استفاده از آن باید بررسی‌های لازم را انجام دهید. در کنار آن سیستم‌های محدودی وجود دارند که از این سیستم استفاده کنند. همینطور اینکه شما نیاز به یک مانیتور بسیار قدرتمند برای استفاده از این سیستم دارید. رزولوشن مانیوتر شما باید ۴K باشد. هرچه زیر این رزولوشن باشد، برای کارت گرافیکی ۴۰۹۰ بسیار آسان بوده و به همین دلیل ساخت فریم بی‌معنا می‌شود.

به طور کلی دیدگاه‌ها نسبت به DLSS 3 بسیار مثبت است. دلیل آن هم مشخص است، این سیستم بسیار بهینه است. از طرفی با نرخ فریم بالا شما تجربه بهتری از بازی خواهید داشت. این سیستم به طرز عجیبی عملکرد بازی را بهتر خواهد کرد. از این رو هر کسی که توانایی استفاده از آن را دارد، باید این کار را انجام دهد. تنها نکته اینجاست که با توجه به تنظیمات متنوعی که برای این سیستم وجود دارد، باید بر اساس ترجیحات خود آن‌ها را انتخاب کنید.

برای مثال اگر شما ورودی سریع را می‌خواهید پس بهتر است ساخت فریم جدید را خاموش کنید. در غیر این صورت، آن را روشن کرده و از جلوه بصری بهتر لذت ببرید. به طور کلی استفاده از این سیستم به شما بستگی دارد ولی ما این کار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونترنت
یونی گیفت
اکانت
فروشنده شو
تماس با ما